Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

lördag08.05.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Digitalt

Tele2 kör kortformat hos Aftonbladet

Publicerad: 30 november 2011, 07:54
Uppdaterad: 6 december 2015, 14:48

Tele2 prövar ett nytt annonsformat på Aftonbladets webb-tv – fem sekunder långa postrolls.


Prerolls är ett vedertaget begrepp inom webb-tv-världen. Mindre använt är postrolls, alltså reklamfilmer som visas efter webb-tv-klippet. Nu har Aftonbladet tillsammans med Tele2:s mediebyrå, Mediacom, tagit fram en postroll som bara är fem sekunder lång.

– Vad gäller kortare klipp är det svårt att jobba med mer än en ett fåtal reklambudskap. Det finns en gräns för hur mycket tittarna är villiga att ta emot för att se en minut Zlatan, säger Anders Löfgren, strategisk digital planner på Mediacom.  

Lösningen för Tele2-kampanjen blev att istället lägga ytterligare en reklamfilm efter webb-tv-klippet.

– Hade reklamfilmen varit 15-20 sekunder hade en del av tittarna valt att klicka bort den. Risken för att det händer nu är betydligt mindre då filmen bara är fem sekunder lång.

Postrollen knyter an till den kampanj som Tele2 kör brett i andra medier, där fåret Frank är en av de Tre vise männen.

– Det är ett kort snabbt budskap som samtidigt knyter an till den allmänna kampanjen. Det här är en lösning som vi tror ger bra effekt för Tele2, samtidigt som tittarna slipper se reklam från två till tre annonsörer innan varje klipp.

Arbetsgrupp

Uppdragsgivare: Anders Blom, mediechef Tele2

Mediebyrå - Mediacom

Reklambyrå - Forsman Bodenfors

Produktionsbolag - Acne

Henrik Widell

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.