Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Digitalt

Techbolagen har högst inflytande

Publicerad: 15 juni 2015, 07:18
Uppdaterad: 6 december 2015, 11:58

Google har högst inflytande bland svenskarna.


Ämnen i artikeln:

Google

Det är Ipsos som har undersökt varumärkenas ställning, i Sverige och i 20 andra länder.

I Sverige hamnar Google i topp för tredje året i rad, följt av Apple och Facebook.

Topp 10-listan över de mest inflytelserika bolagen, både i Sverige och internationell, domineras av teknikföretag.

Maria Celén Thörnqvist, Nordenchef för varumärke och kommunikation på Ipsos, tror en förklaring ligger i svenskarnas efterfrågan på innovationer. Därför tappade tappade både Apple och Microsoft placeringar förra året, när de inte hade några nylanseringar att presentera.

– Vi svenskar har hög förväntningar på att företag både ska vara innovativa och komma med nyheter. Kraven på varumärkena är högre, säger Maria Celén Thörnqvist, i ett pressmeddelande.

Det svenska varumärke som hamnar högst på Ipsos lista är Ikea på en femteplats. Även Ica och Spotify platsar på topp 10-listan.

Ipsos har mätt varumärkenas inflytande utifrån fem olika parametrar: engagemang, synlighet, samhällsengagemang, innovation och trovärdighet.

Här är rapporten i sin helhet.

LÄS OCKSÅ:

Mest inflytelserika i Sverige

1. Google

2. Apple

3. Facebook

4. Microsoft

5. IKEA

6. ICA

7. SVT

8. Spotify

9. MasterCard

10. Samsung

Mest inflytande internationellt

1. Google

2. Microsoft

3. Apple

4. Facebook

5. Samsung

6. Visa

7. Amazon

8. Coca-Cola

9. Procter & Gamble (P&G)

10. Wal Mart

Kristin Djerf

kristin.djerf@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

Google

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev