Få hela storyn
Starta din prenumeration
Digitalt
Publicerad: 13 augusti 2013, 06:12
Uppdaterad: 6 december 2015, 13:38
Medieinvesteringarna fortsatte nedåt under juni och juli. Totalt sett har medieköpen backat med 7 procent i år, enligt Mediebyråbarometern.
Nedgången innebär att tappet från tidigare i år accelererade under sommaren. Print står för det största tappet, framför allt kvällspressen som backade med 41 procent i juni och 49 procent i juli.
Tv tappade 7 procent i juni men vände sedan till en ökning på 5 procent i juli.
Vinnare under sommaren var digitala medier, med ökningar för både internetinvesteringarna och sök.
– Under det andra kvartalet bromsade nedgången i medieinvesteringar upp något, men tyvärr vänder det och nedgången accelererar under sommarmånaderna. Digitala medier är de enda mediekategorier som ökar under perioden. Internet ökar med knappt 5 procent och sök ökar med nästan 12 procent. Eftersom juni och juli har så små volymer är det dock svårt att dra några slutsatsen om hösten. Men jag skulle tro att vi trots en svag sommar ändå kan se fram emot en höst med lite mer medvind än i våras, säger Staffan Slörner, vd för Sveriges Mediebyråer, i ett pressmeddelande.