Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

torsdag22.04.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Digitalt

Tapp för medieköpen i sommar

Publicerad: 13 augusti 2013, 06:12
Uppdaterad: 6 december 2015, 13:38

Medieinvesteringarna fortsatte nedåt under juni och juli. Totalt sett har medieköpen backat med 7 procent i år, enligt Mediebyråbarometern.


Ämnen i artikeln:

Sveriges MediebyråerMediebyråbarometern

Nedgången innebär att tappet från tidigare i år accelererade under sommaren. Print står för det största tappet, framför allt kvällspressen som backade med 41 procent i juni och 49 procent i juli.

Tv tappade 7 procent i juni men vände sedan till en ökning på 5 procent i juli.

Vinnare under sommaren var digitala medier, med ökningar för både internetinvesteringarna och sök.

– Under det andra kvartalet bromsade nedgången i medieinvesteringar upp något, men tyvärr vänder det och nedgången accelererar under sommarmånaderna. Digitala medier är de enda mediekategorier som ökar under perioden. Internet ökar med knappt 5 procent och sök ökar med nästan 12 procent. Eftersom juni och juli har så små volymer är det dock svårt att dra några slutsatsen om hösten. Men jag skulle tro att vi trots en svag sommar ändå kan se fram emot en höst med lite mer medvind än i våras, säger Staffan Slörner, vd för Sveriges Mediebyråer, i ett pressmeddelande.

Madeleine Nilsson

Redaktör

madeleine@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.