Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag26.01.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Digitalt

T-mobiles kungliga viralsuccé

Publicerad: 6 Maj 2011, 13:42
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:11

Mobiloperatören T-mobiles passning till det omtalade klippet "JK wedding dance" är nästan uppe i 20 miljoner visningar på Youtube. Se klippet här.


När de dansälskande amerikanerna Jill och Kevin laddade upp en film från sitt bröllop på Youtube kunde de inte drömma om att klippet – som på två år setts av över 65 miljoner människor – skulle bli en sådan snackis.

Klippet nådde till slut den brittiska mobiloperatören T-mobile, som i april gjorde en egen version av bröllopsdansen inför prins William och Catherine Middletons bröllop.

Även den här gången visade sig kombinationen av discodans och bröllop vara svårslagen.

På två dagar sågs T-mobiles reklamstunt av tre miljoner tittare och i skrivande stund har klippet – som laddades upp den 15 april – setts av över 19 miljoner människor. Och fler lär det bli.

Tidigare har bland annat den amerikanska branschsajten Adage hyllat Youtube-klippet, som inte kan kallas något annat än en viralsuccé.

– Det som gör "Royal wedding" så briljant är att den baseras på en genuin och oplanerad viral-succe men att den tillför något eget, samtidigt som den tajmats med en stor medial händelse, skriver Adages Thomas Pardee.

Här är originalet:

<iframe width="442" height="249" src="http://www.youtube.com/embed/4-94JhLEiN0" frameborder="0" allowfullscreen></iframe>

Här är T-mobiles remake:

<iframe width="442" height="249" src="http://www.youtube.com/embed/Kav0FEhtLug" frameborder="0" allowfullscreen></iframe>

Dante Thomsen

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.