Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Digitalt presenteras av:

Sydsvenskan skrotar betalväggen

Sydsvenskan öppnar återigen upp sajten för alla.

Madeleine Nilsson

Redaktör

madeleine@dagensmedia.se


Publicerad: 19 Januari 2016, 12:41
Uppdaterad: 19 Januari 2016, 12:49

Ämnen i artikeln:

Sydsvenskan

Det var i början av 2013 som Sydsvenskan införde sin betalvägg. Då handlade det om en så kallad ”mjuk betalvägg”, där förstasidan och sektionsettorna var gratis tillsammans med 20 fria artiklar över en 30-dagarsperiod. Ville man läsa mer behövde besökaren teckna en prenumeration.

Men nu skrotar tidningen alltså betalväggen helt. Enligt ett pressmeddelande beror det på att journalistisk aldrig har "varit viktigare än nu".

– Det här är en bra lösning som vi lärt oss mycket av. Men som alla vet förändras den digitala världen snabbt. Vår analys är att det just nu är bättre för oss med en öppen sajt. Det kan mycket väl förändras i takt med att läsarnas vanor och vår egen produktutveckling, säger Pia Rehnquist, chefredaktör på Sydsvenskan i pressmeddelandet.

Istället ska Sydsvenskan och HD börja skilja allt mer på innehållet i papperstidningarna och på sajterna. Prenumeranterna på papperstidningarna ska därmed få mer unikt material.

Ämnen i artikeln:

Sydsvenskan

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.