Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Digitalt presenteras av:

Swisscom köper Sellbranch

Publicerad: 28 November 2017, 07:42
Uppdaterad: 28 November 2017, 07:47

Sellbranch startades 2099 av Fredrik Sellgren och Ola Ahlvarsson.

Schweiziska telekombolaget Swisscom förvärvar programmaticbolaget Sellbranch, som representerar Twitter, Yahoo och Daily mail i Norden.


Ämnen i artikeln:

TwitterYahoo

Sellbranch är en nordisk aktör inom programmatisk annonsering och en försäljningspartner som representerar stora varumärken i Norden.

Bolaget startades 2009 av Ola Ahlvarsson och Fredrik Sellgren som en "gateway till Norden" för internationella publicister.

Sellbranch bistår idag drygt 80 nordiska publicister med programmatisk annonseringsstrategi genom samarbete med Swisscom-ägda Improve Digital. De internationella aktörer med stor räckvidd i Norden som man representerar, är bland andra Twitter, Yahoo och Daily mail.

2014 förvärvade det schweiziska telekombolaget Swisscom (då Publigroup) 50,1 procent av Sellbranch. Nu förvärvar Swisscom även de resterande aktierna i bolaget.

Fredrik Sellgren, vd för Sellbranch kommer att kvarstå som vd för bolaget.

– Swisscom är en mycket stabil och entreprenörsvänlig ägare. Jag är stolt och glad över förtroendet Swisscom visar mig och teamet när de nu köper ut resterande delen av Sellbranch. På kort påverkar det inte vårt erbjudande till marknaden. Men jag ser fram mot att arbeta närmare Improve Digital för att se om vi kan erbjuda publisister en mer holistisk lösning tillsammans i Norden, säger han i ett pressmeddelande.

Tidigare huvudägaren Ola Ahlvarsson avgår i samband med försäljningen av aktierna som styrelseledamot men kort kommer att kvarstå som strategiskt bollplank till styrelsen och ledningen.

Amanda Törner

Reporter

amanda.torner@dagensmedia.se


Ämnen i artikeln:

TwitterYahoo

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev