Swish: "Tanken var att lösa ett vardagsproblem"

2017-12-06 11:37  

Så jobbar Swish och Kry för att deras varumärken ska vara en viktig pusselbit på marknaden. Dagens Media och Lynxeye bjöd in de två aktörerna till frukostseminarium.

Under onsdagsmorgonen bjöd Dagens Media och Lynxeye in representanter från Swish och Kry för att prata om varför de blivit två av Sveriges mest relevanta varumärken. Anna-Lena Wretman, vd Swish, och Livia Holm, vd för Kry, delade med sig av sina perspektiv på hur man etablerar och befäster ett varumärke.

Vd för Swish, Anna-Lena Wretman, talade bland annat om Swish-resan och varför varumärket blivit så välkänt.

– Swish startades vid rätt tid. Timingen var viktig. Det fokus vi hade på att både använda ny teknik men inte använda tekniken som argument för att lösa problem, utan fokusera på att vi löste vardagsproblemen – hur kan man betala person till person. Kunna göra det vid tillfällen när bankerna inte är öppna. Så tanken var att lösa ett vardagsproblem, säger Anna-Lena Wretman till Dagens Media.

Till en början var målet att tala om för kunderna att de sex stora bankerna låg bakom Swish.

– Det handlar om trovärdighet och bankerna har en hög trovärdighetsfaktor bland konsumenter, även om kunderna inte är nöjda – och det tror jag var viktigt för början på den här resan.

Vad händer på resan nu?

– Vi ska fortsätta lösa vardagsproblem, vara relevanta och lyssna på vad kunderna vill ha. Det började som en tjänst mellan privat till privat, sen började småföretagare använda Swish och senare företag med e-handel. Vi har hela tiden förbättrat och utvecklat Swish efter marknadsbehovet.
 

Kry ska vara pusselbiten i vardagslivet

Livia Holm, vd för Kry. Foto: Alex Hartelius.

Allt fler företag kommer in med innovativa affärsmodeller och utmanar andra aktörer. Samtidigt försöker teknikjättar som Amazon och Google hitta nya intäktsströmmar och utmana storbolagens relation till konsumenten.  

Bakgrunden till seminariet byggde på en studie som Lynxeye genomfört, där svenskarnas största konsumentproblem undersökts. Genom att identifiera de viktigaste problemen var målet att kartlägga vilka varumärken som har potential att lösa dem.

Under mötet pratade Kry om hur de löser konsumentproblem inom vården och hur de arbetar för att förenkla de långa köerna.

– Vi har flyttat patientmötet till ett digitalt forum, där vi anpassar vår bemanning utifrån patientens beteendemönster så att vi har möjligheten att erbjuda hög tillgänglighet till ett läkarbesök. Istället för att vänta en eller flera veckor så får man vänta kanske 15-20 minuter, säger Livia Holm, vd för Kry.

Hon säger att det viktigaste när man uppmärksammar ett konsumentproblem är att ha ett syfte och veta vad kunderna förväntar sig.

– För att bygga ett starkt varumärke måste man komma till rätta med ett reellt problem för konsumenten och där är sjukvården en av de mest centrala man kan tänka sig för våra liv och hur man mår, säger hon och fortsätter:

– Det är väldigt utmanande att ge sig på en så traditionell bransch som hälsa och sjukvård. Det är verkligen en högreglerad bransch med traditionella sätt att strukturera sig, men det gör också behoven till förbättring ännu större. Vi vill vara pusselbiten för att få ihop vardagslivet för patienter.

Alex Hartelius

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Läs även

Åsikter & debatt