Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag21.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Digitalt

Swish kan få konkurrens av Facebook

Publicerad: 23 Mars 2015, 11:51
Uppdaterad: 6 December 2015, 12:08

Swish, Pay Pal, SEQR och Wy Wallet kan i framtiden få konkurrens av både Facebook och Apple. Det spår Natalia Borelius, analytiker på Mediavision.


Ämnen i artikeln:

Mediavision

Enligt en undersökning av Mediavision uppgav runt 30 procent av alla svenska smartphoneanvändare att de använder en mobil betaltjänst som Swish, Pay Pal, SEQR eller Wy Wallet. Enligt Mediavision är det dubbelt så många jämfört med slutet av 2013.

Framöver väntar konkurrensen hårdna för de svenska tjänsterna på marknaden. Under hösten lanserades Apple Pay och i förra veckan meddelade också Facebook att amerikanska användare snart ska kunna koppla sina betalkort till tjänsten Messenger och därigenom kunna föra över pengar till sina vänner.

– Det ökade nyttjandet vittnar om att konsumenterna i dag litar på betaltjänsterna i mobilen. Vi är vana att köpa både tjänster och produkter via internet och förlitar oss på att säkerhetssystem fungerar, säger Natalia Borelius, analytiker på Mediavision, i ett pressmeddelande och fortsätter:

– Lanseringen av bankernas gratistjänst för mobila betalningar har naturligtvis drivit på utvecklingen. Mycket talar för att aktörer som Apple och Facebook kommer driva både utveckling och konkurrens ett steg till.

Mediavision är ett oberoende konsultbolag som är inriktat på analys och strategi inom digitala medier. Företaget följer löpande ändrade medievanor hos den svenska allmänheten.

Andreas Gabrielsson

andreas.gabrielsson@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

Mediavision

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.