Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag19.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Digitalt

Swedbanks såpa får fortsättning

Publicerad: 15 April 2010, 10:42
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:49

600 000 såg webb-såpan ”Någonstans i livet” på Swedbanks hemsida. Nu spelar Swedbank och Tre Vänner in fortsättningen.


– Vi blev slagna med häpnad. Dubbelt så många som vi trodde såg serien och de stannade väsentligt längre på sajten än vid en vanlig kampanj, säger Lotta Lovén, ansvarig för marknadsföring på webben på Swedbank.

Tre Vänners tv-serie ”Någonstans i livet”, med bland annat Ing-Marie Carlsson i en av rollerna, sändes i tolv avsnitt på Swedbanks hemsida i höstas. Serien följde tre fiktiva familjers vardag, med situationer där de ställs inför val om sin privatekonomi.

Swedbank har utvärderat vilka känslor programmet har väckt hos tittarna. Mätningarna visar att mottagandet var positivt och ledde till action, säger Lotta Lovén.

– Det nya formatet väckte stort intresse och likingen var hög. Våra mätningar och intervjuer visar att serien har väckt positiva känslor hos tittarna, och att det driver dem att ta kontakt med banken och rekommendera oss för andra, säger Lotta Lovén.

Framför allt var det många som rekommenderade såpan för sina vänner. Facebook var en av de största trafikdrivarna till Swedbanks filmsajt.

På det sättet nådde Swedbank även personer som inte var kunder hos banken, trots att ”Någonstans i livet” endast visades på den egna hemsidan.

– Vi övervägde att investera i externa medieköp, men bestämde att först pröva vår egen kanal och testa värdet i den. Vi har över 5 miljoner besökare i veckan.

”Någonstans i livet” kommer tillbaka till sommaren med nya avsnitt. Inte heller då blir det några traditionella medieköp.

– Men vi funderar på någon form av innehållsutbyte med sajter där våra filmer kan bidra på något sätt, säger Lotta Lovén.

Kristin Djerf

kristin.djerf@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.