Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Digitalt presenteras av:

Swedbank stoppar annonser på modernatider.com

Modernatider.com stal texter från andra medier. Nu plockar Swedbank ner sina annonser från den skandalomsusade sajten.

Ardalan Samimi


Publicerad: 17 Mars 2011, 10:26
Uppdaterad: 06 December 2015, 15:17

Ämnen i artikeln:

GreenpeaceSwedbankWWF

I ungefär ett års tid har Swedbank annonserat på modernatider.com. Beslutet att synas där grundade sig i sajtens seriösa exteriör.

På sajten finns i dag annonser från bland andra Opel, LRF och Stockholm stad.

– Ser man att det finns andra seriösa annonsörer där, som man vill förknippas med, så fattar man ju sina beslut utifrån det, säger Charlotte Jacobson, marknadschef på Swedbank Finans, och fortsätter:

– Man tror ju inte att det skulle föreligga några problem, men det är ingen garanti att det blir rätt.

Nu väljer banken att plocka ner sina annonser från modernatider.com, efter att det kommit fram att sajten utan tillåtelse återpublicerat andra mediers texter.

– Det är klart att vi inte tycker att det är bra. Vi kan inte förknippas med oseriösa personer, säger Charlotte Jacobson.

Men andra annonsörer som dagensmedia.se varit i kontakt med har inga planer på att ta ner sina annonser från sajten.

– Innehållet i sig är inte kontroversiellt, dessutom ser vi att vi syns med andra seriösa annonsörer. Men vi har inte köpt specifikt på sajten. Vi har hamnat där genom vårt annonsnätverk, säger Världsnaturfondens insamlingschef Madeleine Hedenius.

– Jag ser inte någon risk för vår del med att synas där.

Ämnen i artikeln:

GreenpeaceSwedbankWWF

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.