Digitalt
SVT: "Vårt förhållande till Facebook är restriktivt"
Publicerad: 17 juni 2016, 05:00
SVTs nyhetschef för region nord slår tillbaka mot Sofia OO: "För att klara vårt demokratiska uppdrag vill vi såklart nå fler".
I veckan berättade Dagens Media om hur Aftonbladets publisher Sofia Olsson Olsén rasat över hur SVT i sin interntidning resonerar kring att lägga ut sitt material på Facebook. Där skrev man att en stor del av deras trafik kommer via Facebook och att det bara är att "gilla läget" och dra nytta av Facebook för att sprida sitt material.
Till Dagens Media säger Sofia Olsson Olsén bland annat att:
– Annonsaffären är det vi lever på och att SVT ger bort sitt innehåll till Facebook för att sälja annonser på sitt innehåll blir för mig verkligen helt snedvridet.
Hon menar även att om SVT vill nå sin publik så borde de dela sitt material fritt även med svenska publicister.
Nu svarar SVTs Johan Everljung, nyhetschef Nord och ansvarig för online lokalt på kritiken. Han menar att målet är att nå så många som möjligt.
– För att klara vårt demokratiska uppdrag vill vi såklart nå fler. Det handlar om att stärka vår närvaro online och i sociala medier. Men vårt förhållande till Facebook är väldigt tydligt och restriktivt. Vi är där för att visa publiken att vi finns, för dialogens skull samt för att konsekvent peka mot våra egna plattformar.
Läs mer om hur licenspengar går på export till Facebook och Google i Dagens Media nummer 8, 2016.