Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Digitalt

SVT-profil leder Youtube-satsning om bilar

Publicerad: 7 januari 2013, 13:49
Uppdaterad: 6 december 2015, 13:59

Den forne SVT och "Trafikmagasinet"-profilen Carl-Ingemar Perstad blir programledare för Youtube-programmet "Bilmagasinet".


"Bilmagasinet" har tagits fram av King Edward och finansieras helt av en investerare som produktionsbolaget dock vill hålla hemlig.

– En investerare med stort bilintresse som önskade se ett bilmagasin i ett format för nätet kontaktade oss. Det var så "Bilmagasinet" kom till. Vi arbetar kanske inte främst med den här typen av produktioner, utan mer åt corporate-hållet. Vi tog därför in en extern person, Carl-Ingemar Perstad, som har verkat i den här typen av program tidigare, säger Inger Molin, producent för "Bilmagasinet" på King Edward till dagensmedia.se.

Carl-Ingemar Perstad var programledare och producent för det numera nedlagda "Trafikmagasinet" på SVT under 24 år.

– Han tände till direkt. Liksom vår investerare menade han att det saknades ett studioprogram med bilinriktning, med informativ biljournalistik.

Det första avsnittet lades upp igår på Bilmagasinets Youtube-sida och nästa avsnitt läggs upp om en vecka. Än så länge har responsen inte varit så stor.

– Det tar ett tag innan folk hittar det. Vi har inte så mycket pengar att traditionellt marknadsföra programmet, utan vi försöker nå ut i press och Carl-Ingemar Perstad har sitt kontaktnät där han informerat om programmet. Vi hoppas kunna skapa prat om Bilmagasinet på det sättet.

Initialt har fyra program spelats in, men enligt Inger Molin är målet att skapa en löpande produktion.

– Det händer mycket i bilvärlden, med en stor mässa i Detroit nu i januari till exempel. Det finns givetvis en långsiktig plan.

Arbetsgrupp

Redaktör och programledare: Carl-Ingemar Perstad

Producent: Inger Molin, King Edward

Inslagsredaktör: Johan Hedlund

Sofia Hvenström

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.