Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Digitalt presenteras av:

SVT om mediejättarnas utspel: "Vi blev väldigt förvånade"

Publicerad: 30 September 2015, 08:51
Uppdaterad: 23 Mars 2016, 09:24

SVT:s strategichef reagerar på mediebolagens nya public service-kommission.


Ämnen i artikeln:

SVTPublic service

Under morgonen lanserades en ny public service-kommission, som ett gäng ledande medieföretag står bakom. Syftet med kommissionen är att undersöka hur public service fungerar idag och presentera förslag på hur verksamheten bör fungera i framtiden.

Det är också ett inlägg i den allt hetare debatten om vilken påverkan licensfinansierade public service-medier har på de kommersiella medieföretagens förmåga att tjäna pengar på en allt tuffare marknad.

SVT reagerar med stor förvåning på draget från de kommersiella mediejättarna.

– Vi blev väldigt förvånade, då det precis har kommit en rapport från Myndigheten för radio och tv där man slog fast att vi inte hindrar kommersiella aktörer, säger Jimmy Ahlstrand, som är strategichef på SVT till Dagens Media.

Han menar att det förekommit en debatt under en längre tid kring public services roll i Mediesverige.

– Det känns konstigt när de säger att de vill ta upp debatten igen, jag tycker att vi har diskuterat public services roll väldigt länge. Men vi kommer såklart att samtala med kommissionen och föra diskussionen vidare.

Ser ni er själva som en konkurrent till andra kommersiella aktörer?

– Självklart bedriver vi en journalistisk produktion och därmed är vi med och konkurrerar om rapportering och nyhetsjournalistik. Men vi är inte en konkurrent om pengarna, som det nu handlar om. Verkligen inte.

– Sedan ska vi inte glömma att det är stora medieföretag som står bakom kommissionen, det är inga små redaktioner som slåss mot oss som ett större företag. Dagens medielandskap har blivit mer globalt och vi har blivit en allt, om än fortfarande betydande, mindre aktör.

LÄS ÄVEN:

Frida Nygren

frida.nygren@dagensmedia.se


Ämnen i artikeln:

SVTPublic service

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev