Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Digitalt

SVT kopplar greppet i webb-tv – dominerade 2013

Publicerad: 17 januari 2014, 12:34
Uppdaterad: 6 december 2015, 12:48

Playtjänsterna går starkt framåt, och SVT drar ifrån - står nu för 70 procent av sammanlagd tittartid.


Under förra året ökade antalet tillgängliga klipp och program med 24 procent. Trots det var antalet startade strömmar färre 2013 jämfört med 2012, enligt MMS webb-tv-årsrapport, som Dagens Media har tagit del av.

Tittarna tenderar att dras allt mer till kanalernas playtjänster, som haft en positiv utveckling. Den sammanlagda tiden webb-tv-publiken ägnade åt playtjänsterna ökade med 41 procent förra året jämfört med 2012.

Dominanten är SVT, vars utbud svarade för nära 70 procent av alla starter och sammanlagd tittartid, vilket är en kraftig ökning jämfört med 2012.

Vid sidan om public servide har TV4 störst andel med 19 procent av alla starter. MTG:s tittartidsandel är 7 procent, SBS Discoverys 5 procent.

Precis som traditionellt distribuerad tv var finalen av den svenska Melodifestivalen det enskilt mest populära progammet även inom webb-tv. Klippet startades 885.000 gånger, enligt MMS rapport.

Efter Melodifestivalen följer Svt-produktioner hela vägen ner till plats 30, först därefter kommer en TV4-produktion, enligt Martin Hehrne, chef Online på MMS.

– Vi tog fram en lista över de 50 mest startade programmen, och där ligger SVTs program på de första 29 platserna. Först på 30 plats kommer första avsnittet av TV4s Solsidan.

För enstaka klipp var två stora fixstjärnor i fotbollsvärlden med och bidrog till höga siffror. "Se alla mål i Zlatan-cam & Ronaldo-cam", som TV4/Fotbollskanalen publicerades efter VM-kvalmatchen mellan Sverige och Portugal i november, startades 536.000 gånger. Det är den högsta nivån för ett klipp sedan MMS-mätningarna startade.

Simon Andrén

simon.andren@dagensmedia.se

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev