Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Digitalt presenteras av:

SVT köper sökannonser hos Google

Publicerad: 31 Maj 2019, 08:25

SVT:s köpta sökresultat på Google.

SVT betalar för att hamna högst upp i sökresultatet hos Google.


Ämnen i artikeln:

SVTGoogle

Inför EU-valet har SVT valt att betala för att låta Valkompassen synas högst upp i Googles sökresultat. Detta har lett till en omfattande diskussion i sociala medier – däribland Twitter – där kritiker menar att SVT genom detta använder skattemedel för att sponsra amerikanska plattformsjättar.

Expressens chefredaktör Thomas Mattsson är en av dem som på Twitter uppmärksammar SVT:s köpta sökresultat och kallar det ”nya medietider”. Aftonbladets politiske chefredaktör Anders Lindberg kallar det i sin tur ”Faktiskt ganska galet”.

Hanna Dowling, chef för företagskommunikation på SVT, svarar på Dagens Medias frågor via mejl.

Varför köper SVT annonser hos Google?

– Aldrig är SVT:s utbud viktigare än i samband med allmänna val. Vi satsar stort på kvalificerad nyhetsjournalistik online och i tv samt på verktyg som hjälper väljaren att orientera sig mellan olika partier. Inte minst är det viktigt att förstagångsväljare hittar information och journalistik för att kunna bestämma sig för vilket parti som passar bäst, som man kan göra i Valkompassen. För att nå ut även till dem som inte tittar på oss i tv använder vi oss i viss mån även av köpta annonser och sökordsannonsering.

Hur mycket annonser köps på Google – och var placeras de? Köps det även annonser för annat än Valkompassen?

– Ja, vi köper då och då annonser på Google även för annat än Valkompassen. Det sker restriktivt och som ett komplement till kommunikation i våra egna kanaler.

Detta kan ses som att SVT använder skattemedel till att sponsra amerikanska plattformsjättar – hur ser ni på den kritiken?

– Vi är vaksamma på hur vi använder våra pengar men kan inte ställa oss utanför det nya medielandskapet. Om det är rimligt med marknadsföring för just Valkompassen ska vi utvärdera och analysera.

Madeleine Nilsson

Redaktör

madeleine.nilsson@dagensmedia.se


Ämnen i artikeln:

SVTGoogle

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev