Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Digitalt

Sveriges Mediebyråer lanserar medieplattform

Publicerad: 10 Maj 2017, 13:35
Uppdaterad: 10 Maj 2017, 13:35

Staffan Slörner, vd för Sveriges Mediebyråer.

Lanserar ny tjänst med Ocast – Media Information Platform. "Gör det för att spara tid för byråerna", säger vd Staffan Slörner.


Ämnen i artikeln:

Staffan SlörnerSveriges Mediebyråer

Tanken är att den nya plattformen ska bli ett verktyg där mediebyråerna får tillgång till sökbar information från publicister vad gäller priser, erbjudanden, format, kontaktpersoner, med mera.

Mediebyråerna kommer även kunna bygga in byrå­specifika funktioner.

– Du kan söka fram vilka medier som klarar ett visst format, eller vilka som är ansvariga för native hos ett visst medium, till exempel, säger Staffan Slörner, och fortsätter:

– Behovet av reviderade siffror och transparens har aldrig varit större. I dag finns en uppsjö av mått och valutor, en del reviderade och andra egenrapporterade. MIP ska även kunna vara ett stöd i att bedöma trovärdigheten av de siffror som uppges,

I samband med lanseringen sjösätter Sveriges Mediebyråer också en ny organisation, SMB-MIP (Sveriges Mediebyråers Medieinformationsplattform), vars arbete kommer att ledas av Tobias Eide­m.

En arbetsgrupp med representanter för olika medie­byråer ska utveckla funktionerna i tjänsten.

– Vi har alla digitalchefer med i styrgruppen, säger Staffa­n Slörner.

Eric Gisaeus är grundare av samarbetspartnern Ocast:

– Vi har en bra grundplattform där vi redan i dag har samlat mycket information från många branschaktörer, och att nu kunna addera unik funktionalitet för just byråer känns mycket spännande. Vi ser Sveriges Mediebyråer som en viktig partner, när det gäller validering. Nu fortsätter arbetet med att vidareutveckla Ocast så att plattformen blir ännu bättre och uppfyller mediebyråernas krav, säger han.

Ocast startades 2014, och levererar en tjänst som gör att medier, tidningar och mediekoncerner kan skapa sina mediekit. I dag används tjänsten av 700 varumärken.

Niclas Rislund

niclas@dagensmedia.se


Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.