Digitalt
Sveriges krig mot adblockers – en världsnyhet
Publicerad: 16 mars 2016, 12:24
Uppdaterad: 16 mars 2016, 12:43
Svenska IAB nerringda efter att amerikansk sajt rapporterat om planen för att stoppa adblockers.
Amerikanska Digiday publicerade i måndags en artikel om hur IAB tillsammans med större delen av de svenska publicisterna planerar att genomföra en aktion gentemot adblockeranvändare i augusti i år.
Rapporteringen har väckt stor uppmärksamhet utanför Sveriges gränser.
– Jag blev helt överrumplad, det är uppenbarligen väldigt många som följer Digiday, säger Charlotte Thür, vd på IAB Sverige, till Dagens Media.
Hon har blivit uppringd av ett 30-tal personer, både journalister, amerikanska IAB och representanter från teknikbolag som vill sälja in sin lösning.
– Dessutom ser vi att det har skrivits ett gäng rewrites. Vi gör uppenbarligen något som väcker uppmärksamhet. Jag tror att många har haft något liknande i tankarna, men ingen har tagit det så pass långt.
Dagens Media har tidigare berättat om IAB:s och publicisternas initiativ för att komma runt problemet med adblockers. Idag utnyttjar cirka 30 procent av internetanvändarna en adblocker, vilket på sikt kan slå hårt mot mediernas annonsaffär.
I augusti ska IAB tillsammans med större delen av de svenska publicisterna, cirka 20 stycken inklusive Bonnier, Schibsted och Mittmedia, genomföra en aktion gentemot adblockeranvändare.
Den som då surfar med en adblocker kommer att mötas av olika initiativ som alla syftar till att blocka adblockeranvändaren. Användaren kan exempelvis mötas av en uppmaning att avinstallera sin adblocker, bara få tillgång till utvalda delar av sajten eller i sämre kvalitet, eller så planerar publicisterna att i form av mikrobetalningar kräva adblockeranvändaren på pengar, eller så blir det helt stopp för användaren.
Charlotte Thür tror att initiativet framför allt kommer att uppröra en kärngrupp av adblockeranvändare.
– Det kommer säkert att skrivas en del negativt i sociala medier, vi kan inte frälsa alla. Men vi behöver få användarna att förstå att man inte kan få innehållet gratis och samtidigt inte ta del av annonserna.
I samband med aktionen ska IAB och publicisterna dessutom genomföra en informationskampanj. Exakt hur den ska utformas är ännu inte klart.
– Vi vill både se till att det blir någon form av annonskampanj och att vi får en bra kommunikation i det vi säger på sajterna.
Parallellt med adblockerprojektet driver IAB även projektet ”Annonsvänligt Sverige”, vars syfte är att ta fram riktlinjer för hur annonsmiljön på nätet kan förbättras.