Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag22.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Digitalt

Sveriges Annonsörer studerar adblockeranvändare

Publicerad: 18 December 2015, 09:28
Uppdaterad: 18 December 2015, 09:31

Sveriges Annonsörer och Kia-index ska ta reda på varför svenska användare installerar adblockers.


Ämnen i artikeln:

Kia-indexSveriges Annonsörer

Sveriges Annonsörer och Kia-index har det senaste året jobbat för att öka kunskapen kring adblockers, bland annat via seminarier, möten och föredrag.

Men organisationerna upplever fortfarande att det finns kunskapsluckor. Därför drar man nu igång en egen undersökning som ska ta reda på mer om varför användare väljer att använda adblockers.

– Tidigare har många hänvisat till Adobes och Pagefairs undersökning från augusti 2015 angående skälen till varför man använder adblockers. Men den undersökningen är gjord på 400 respondenter i USA, det vill säga ett ganska litet antal respondenter på en annan marknad än vår, och dessutom är den inte gjord gentemot faktiska adblockanvändare, säger Tobias Eidem, ansvarig för Kia-index hos Sveriges Annonsörer.

– Branschen behöver förstå mer om de bakomliggande orsakerna för att bättre kunna hantera adblockers.

Undersökningen görs tillsammans med svenska publicister, som Aftonbladet, Bonnier Tidskrifter och Göteborgs-Posten.

Resultatet av undersökningen beräknas kunna presenteras under det första kvartalet 2016.

Madeleine Nilsson

Redaktör

madeleine@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.