Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Digitalt presenteras av:

Sveriges Annonsörer försvarar kritiserade McDonalds-annonser

SJF kritiserade McDonalds och flera mediesajter för annonser bredvid artiklar som var kritiska mot hamburgerjätten. Nu får de själva kritik av Sveriges Annonsörer.

Martin Schori


Publicerad: 19 Maj 2010, 13:56
Uppdaterad: 06 December 2015, 15:50

Ämnen i artikeln:

Sveriges AnnonsörerAnders EricsonSvenska JournalistförbundetMcDonalds

Som Dagensmedia.se berättade igår köpte hamburgerjätten McDonalds banners på stora svenska mediesajter efter Uppdrag Gransknings avslöjande inslag.

Om besökarna klickar på annonserna slussas de till en chatt med McDonaldschefer samt sajten Fragamcdonalds.se.

Krishanteringen har väckt kritik, men inte mot McDonalds – utan mot medierna.

– Detta är ett problem och ligger i häradet textreklam, sa till exempel Agnetha Lindblom Hulthén, förbundsordförande i Svenska journalistförbundet, till Svt.se.

Nu får hon – och andra kritiker – mothugg från branschorganisationen Sveriges Annonsörer, som anser att inställningen är både ”felaktig och upprörande”.

– I detta fall har Journalistförbundets Agnetha Lindblom Hulthén hoppat i galen tunna. Att McDonalds uppmaning i deras bannerannons är av kommersiell art framgår klart och tydligt för den som är läskunnig. Att den digitala tekniken möjliggör selektiv annonsering på webbplatser är också något som Journalistförbundets ordförande borde lära sig, säger vd:n Anders Ericson i ett uttalande.

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.