Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Digitalt presenteras av:

Sveriges Annonsörer försvarar kritiserade McDonalds-annonser

Publicerad: 19 Maj 2010, 13:56
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:50

SJF kritiserade McDonalds och flera mediesajter för annonser bredvid artiklar som var kritiska mot hamburgerjätten. Nu får de själva kritik av Sveriges Annonsörer.


Ämnen i artikeln:

Sveriges AnnonsörerAnders EricsonSvenska JournalistförbundetMcDonalds

Som Dagensmedia.se berättade igår köpte hamburgerjätten McDonalds banners på stora svenska mediesajter efter Uppdrag Gransknings avslöjande inslag.

Om besökarna klickar på annonserna slussas de till en chatt med McDonaldschefer samt sajten Fragamcdonalds.se.

Krishanteringen har väckt kritik, men inte mot McDonalds – utan mot medierna.

– Detta är ett problem och ligger i häradet textreklam, sa till exempel Agnetha Lindblom Hulthén, förbundsordförande i Svenska journalistförbundet, till Svt.se.

Nu får hon – och andra kritiker – mothugg från branschorganisationen Sveriges Annonsörer, som anser att inställningen är både ”felaktig och upprörande”.

– I detta fall har Journalistförbundets Agnetha Lindblom Hulthén hoppat i galen tunna. Att McDonalds uppmaning i deras bannerannons är av kommersiell art framgår klart och tydligt för den som är läskunnig. Att den digitala tekniken möjliggör selektiv annonsering på webbplatser är också något som Journalistförbundets ordförande borde lära sig, säger vd:n Anders Ericson i ett uttalande.

Martin Schori


Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev