Gå direkt till textinnehållet

Digitalt presenteras av:

Sverigepremiär för Instagram shopping

Tjänsten Instagram shopping har kommit till Sverige.

"Modellen har efterfrågats ända sedan reklam introducerades", säger Johnas Liljegren som är Facebooks industry manager inom retail, om tjänsten som vunnit framgångar i USA.

Tjänsten "Instagram shopping" lanserades så sent som den 24 april i alla nordiska länder bortsett från Island, skriver nyhetssajten Market. Johnas Liljegren som är industry manager inom retail på Facebook säger till nyhetssajten:

– Tidigare har Instagram fungerat som ett skyltfönster för kedjans e-handel. Nu kan kunderna köpa produkterna direkt i skyltfönstret.

Annonsörer kan numera lägga in prisuppgifter i sina instagraminlägg, och användarna som nås på plattformen kan klicka sig vidare till mer information och en köpknapp.

– Modellen har efterfrågats av konsumenter och e-handlare ända sedan reklam introducerades. Sedan tjänsten blev tillgänglig i USA har vi också fått in mängder av förfrågningar från e-handlare i Sverige, säger Johnas Liljegren till Market.

Köp via mobilen forsätter att öka, och tjänsten har visat sig framgångsrik i USA. Instagram köptes 2012 av Facebook för närmare 7 miljarder kronor.   

Janne Naess

Bildredaktör, fotograf och reporter

Publicerad 2018-04-24 15.49Uppdaterad 2018-04-24 16.02

Ämnen i artikeln:

Dela artikeln: