Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Digitalt presenteras av:

Sverigepremiär för Instagram shopping

Publicerad: 24 April 2018, 15:49
Uppdaterad: 24 April 2018, 16:02

Tjänsten Instagram shopping har kommit till Sverige.

"Modellen har efterfrågats ända sedan reklam introducerades", säger Johnas Liljegren som är Facebooks industry manager inom retail, om tjänsten som vunnit framgångar i USA.


Ämnen i artikeln:

Instagrame-handel

Tjänsten "Instagram shopping" lanserades så sent som den 24 april i alla nordiska länder bortsett från Island, skriver nyhetssajten Market. Johnas Liljegren som är industry manager inom retail på Facebook säger till nyhetssajten:

– Tidigare har Instagram fungerat som ett skyltfönster för kedjans e-handel. Nu kan kunderna köpa produkterna direkt i skyltfönstret.

Annonsörer kan numera lägga in prisuppgifter i sina instagraminlägg, och användarna som nås på plattformen kan klicka sig vidare till mer information och en köpknapp.

– Modellen har efterfrågats av konsumenter och e-handlare ända sedan reklam introducerades. Sedan tjänsten blev tillgänglig i USA har vi också fått in mängder av förfrågningar från e-handlare i Sverige, säger Johnas Liljegren till Market.

Köp via mobilen forsätter att öka, och tjänsten har visat sig framgångsrik i USA. Instagram köptes 2012 av Facebook för närmare 7 miljarder kronor.   

Janne Naess

Bildredaktör, fotograf och reporter

janne.naess@dagensmedia.se


Ämnen i artikeln:

Instagrame-handel

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev