Sverigepremiär för Instagram shopping

2018-04-24 17:49  
Tjänsten Instagram shopping har kommit till Sverige.

"Modellen har efterfrågats ända sedan reklam introducerades", säger Johnas Liljegren som är Facebooks industry manager inom retail, om tjänsten som vunnit framgångar i USA.

Tjänsten "Instagram shopping" lanserades så sent som den 24 april i alla nordiska länder bortsett från Island, skriver nyhetssajten Market. Johnas Liljegren som är industry manager inom retail på Facebook säger till nyhetssajten:

– Tidigare har Instagram fungerat som ett skyltfönster för kedjans e-handel. Nu kan kunderna köpa produkterna direkt i skyltfönstret.

Annonsörer kan numera lägga in prisuppgifter i sina instagraminlägg, och användarna som nås på plattformen kan klicka sig vidare till mer information och en köpknapp.

– Modellen har efterfrågats av konsumenter och e-handlare ända sedan reklam introducerades. Sedan tjänsten blev tillgänglig i USA har vi också fått in mängder av förfrågningar från e-handlare i Sverige, säger Johnas Liljegren till Market.

Köp via mobilen forsätter att öka, och tjänsten har visat sig framgångsrik i USA. Instagram köptes 2012 av Facebook för närmare 7 miljarder kronor.   

Janne Naess

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Läs även

Åsikter & debatt