Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Digitalt presenteras av:

Sverige visar framfötterna i mobilt

Publicerad: 19 Juni 2012, 18:30
Uppdaterad: 6 December 2015, 14:18

Sverige får visserligen inga guld- eller silverlejon i mobilkategorin i Cannes. Men med våra nio bronslejon får vi näst flest belöningar. Bara USA får fler lejon.


Ämnen i artikeln:

Cannes

- Skillnaden mellan valörerna är hårfin! Vi ska vara jättenöjda med våra framgångar i mobilt. Vi tar ju nästan 20 procent av lejonen, påpekar Per Holmkvist på Mobiento, som är svensk representant i Mobil-juryn.

Kategorin Mobilt gör debut i årets tävling, och det har lagt ett alldeles speciellt ansvar på juryns axlar menade Tom Eslinger, juryns ordförande.

- Det vi gör nu kommer att sätta standarden för framtiden och bli en förebild för hela branschen, påpekade han.

- Det finns många som är lite rädda för mobilt och ser till tekniken. Det kommer nya tekniker varenda vecka. Men här, precis som överallt annars, måste utgångspunkten vara fantastiska ideer, inte teknik. Ideer som kopplar samman varumärken och konsumenter på sätt som tidigare inte varit möjligt.

-  Det grundläggande är alltid en bra ide. Det har självklart varit utgångspunkten för juryns arbete. Men det måste också verkligen vara en mobil-kampanj. Inte en mobil enhet i något annat, understryker Per Holmkvist.

Totalt hade 1 000 bidrag lämnats in till denna första mobil-tävling. 500 gallrades sedan fram för mer ingående utvärdering. Jurymedlemmarna fick kopior på alla de 500 i sina surfplattor och mobiler, för att kunna testa, titta och använda kampanjerna som de var tänkta. Ur gick ca 100 till shortlist. Kvar var så slutligen 54 lejon.

Juryn var positivt överraskad över den bredd som bidragen visade upp. Från gigantiska, globala varumärken till små lokala. Och från enkla sms-åtgärder till stora integrerade kampanjer.

- Men vi kan se att det fortfarande finns stora vita fält på kartan och det finns enorma, spännande möjligheter till kreativ utveckling, konstaterade Tom Eslinger.

- Vi står inför ett paradigmskifte. Hittills har vi sagt "det här kan vi nog göra något mobilt med också", men snart kommer vi att säga "kan vi vi undvara det mobila?", tror Per Holmkvist.

Det första Grand Prix som delades ut i mobil kommunikation var också en bro mellan gamla traditioner och nya tider. I Google-kampanjen "Hilltop reimagined for Coca-Cola" utgick man från den 40 år gamla, klassiska Coke-filmen med kören som står på ett berg och sjunger att den vill bjuda hela värden på Coca-Cola (sången som sedan blev mer spridd som "I'd love tomteach the world to sing"). Och det var just vad man kunde göra, alltså bjuda på en Coke, genom att ett antal läskmaskiner runt om i världen var knutna till kampanjen. Den som ville kunde välja en maskin på en avlägsen plats och interagera med en törstig lokalbefolkning på platsen, bjuda på en dricka och kommunicera via automaten och mobilen.

Det blev en klar vinnare, även om juryn erkände att det funnits flera hårda konkurrenter om årets Grand Prix.

De fick bronslejonen:

Två lejon till:

DDB Stockholm

McDonald's

Pick n play

Två lejon till:

Mobiento

Volvo

Volvo on call

Vardera ett lejon till:

Åkestam Holst

Pepsico/Carlsberg

The sound of football

CP+B

Ubisoft

Autodance

CP+B

SAS

Point and fly

Mobiento

Situation Stockholm

Sms is king

Forsman & Bodenfors

Västtrafik

Spårvagns-sightseeing

Carin Fredlund


Ämnen i artikeln:

Cannes

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev