Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag31.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Digitalt

”Sverige har mer att ge digitalt”

Publicerad: 24 Mars 2011, 11:17
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:16

Ansiktsigenkänning, intelligenta stortavlor och interaktiv mobilannonsering. Googles marknadschef för norra Europa Dan Cobley är i Stockholm för inspirera landets mindre kommunikationsbyråer.


– De två viktigaste drivkrafterna i digital marknadsföring framöver är personalisering och interaktivitet. Det skapar mer värde för annonsörerna och större tillfredsställelse för konsumenterna, säger Dan Cobley i en intervju med Dagensmedia.se.

Många av de mindre kommunikationsbyråerna som är här har små kunder med små budgetar och har inte råd med det du har visat. Vad är ditt råd till dem?

– Med digital marknadsföring kan du starta smått. Du kan göra en sökordskampanj med 100 kronor i veckan och testa hur det går. Du kan lägga upp en video på Youtube och se vad det ger för resultat.

– Vår rapport om internetekonomin visar att över 20 procent av svenska företag inte har någon internetnärvaro och många som har det erbjuder inga transaktionsmöjligheter. Vi hoppas att mindre byråer kan hjälpa mindre företag att utnyttja de digitala möjligheterna.

Smartmobilmarknaden exploderar, vad borde de här mindre företagen göra inom det mobila området?

– De bör fundera över hur de kan vara relevanta med sina produkter och tjänster i den mobila miljön. Vi ser ofta att mobila sökkampanjer är kostnadseffektivare än traditionella sökkampanjer eftersom du når användaren i rätt ögonblick med den.

Synnöve Almer

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.