Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag19.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Digitalt

"Sverige har dålig kunskap om sök"

Publicerad: 7 April 2014, 12:01
Uppdaterad: 6 December 2015, 12:42

Svenska företag hänger inte med i utvecklingen på sökmarknaden, varnar sökexperten Stefan Tärnell. Framför allt brister bolagen i kreativt tänkande.


Stefan Tärnell, partner i it-konsultbolaget Curamando, satt i juryn för den internationella söktävlingen European Search Awards, som avgjordes i Reykjavi­k i helgen.

Ett enda svenskt bidrag, Quismas arbete för Svensk Fastighetsförmedling, fanns bland de nominerade bidragen i årets upplaga av tävlingen.

Utifrån de inskickade bidragen konstaterar Stefan Tärnell att det finns stora skillnader i hur svenska bolag förhåller sig till sökmarknaden, jämfört med andra länder i Europa. Framför allt när det gäller SEO, sökordsoptimering.

I Sverige ligger fokus fort­farande på tekniken, medan de mest framgångsrika internationella företagen har insett betydelsen av kreativitet i sin SEO-strategi.

– I Sverige är SEO-tjänster ofta en rent teknisk leverans, som går ut på att förbättra de tekniska förutsättningarna för att öka trafiken till kundens sajt, säger han, och fortsätter:

– Att man arbetar med de tekniska plattformarna för optimal synlighet är en grundförutsättning numera, men det är sällan tillräckligt.

De bästa tävlingsbidragen i European Search Awards har tillfört kreativa element i sina sökstrategier. Ofta har bolagen arbetat med att skapa pr-kampanjer för att få hjälp av icke-köpta medier att driva trafik till sajten.

– I Storbritannien, som ligger långt fram, är det inte bara personer med teknisk bakgrund som jobbar med SEO. Man har även börjat plocka in personer med traditionell pr-bakgrund, säger Stefan Tärnell.

Han tror att en anledning till att Sverige ligger efter USA och stora delar av Europa är att vår marknad är så pass liten och konkurrensen än så länge är begränsad. En traditionell reklamkampanj räcker än så länge långt för att driva trafik.

Dessutom ligger Sverige långt ner på listan när Google ändrar villkoren för SEO-marknaden.

– Men svenska bolag bör dra fördel av att vi redan vet i vilken riktning Google  är på väg och titta framåt istället för att vänta och nöja sig med det som fungerar i dag.

En av de stora förändringarna som Google har genomfört är att bolaget numera är allt strängare mot bolag som manipulerar länkar för att öka synligheten.

– Det som tidigare varit en gråzon i Googles guidelines, vilket fått många att medvetet tänja på gränserna, är numera inte alls okej. Google har gått hårt åt några av dem, men än så länge inte i Sverig­e.

Samtidigt ökar konkurrensen om synligheten kontinuerligt även i Sverige, och priserna för Googles Adwords stiger. Sökmarknadsföring är sedan länge en av de snabbast växande reklamkanalerna på den svenska reklammarknaden.

– På några års sikt blir det svårt för de företag som inte har förståelse för SEO-mekanismerna på en relativt detaljerad nivå. Jag är imponerad över hur mycket vd:ar i amerikanska bolag vet om sökmarknadens utveckling, men i Sverige är kunskapen om vad som driver trafik fortfarande bristfällig, även  i bolag med stor e-handelsaffär.

Stefan Tärnell tror att större företag kommer tvingas att öka sin förståelse internt för SEO. Det räcker inte med att it-chefen sitter på kompetensen eftersom SEO har stor betydelse för flera av företagens avdelningar och kan ha stor påverkan på slutresultatet, anser han.

– Jag tror att företag med stor on­lineförsäljning i större utsträckning kommer börja bygga upp egna inhouse­avdelningar på företagen, och ta hjälp av SEO-konsulter för extra spetskompetens och av pr-byråer med SEO-kunskap för kreativa idéer som kan öka synligheten i icke-köpta medier.

Här kan du se alla vinanrna i European Search Awards 2014. Svenska Quisma lyckades inte plocka hem någon vinst.

Kristin Djerf

kristin.djerf@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.