Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Digitalt presenteras av:

Sverige får ny sportkanal

Publicerad: 19 Maj 2016, 07:39
Uppdaterad: 19 Maj 2016, 09:01

UPPDATERAD. Idag lanseras SolidSport.com, en sportkanal som har som syfte att samla all idrott på ett och samma ställe. Den nya sportkanalen gör det möjligt för alla ligor, föreningar och sporter att kunna sända sina matcher.


Ämnen i artikeln:

Webb-tv

Solidtango grundades 2013 av Johan Lundqvist och Mathias Stjernström och är en webbaserad plattform där företag och föreningar själva laddar upp sitt material för sändning och sedan kan ta betalt för de visningar det genererar antingen via Pay Per View, abonnemang eller annonser.

Tittarna betalar för att se det streamade materialet och en del av intäkterna går sedan direkt tillbaka till företaget eller föreningen. Nu lanserar man en systerkanal till Solidtango som får namnet Solidsport, med en 100 procentig inriktning på sport.

– Det här är framtidens melodi där klubbar och sporter insett att man inte längre behöver vända sig till de stora aktörerna inom tv för att synas. Vi vill vara breda och lyfta de små sporterna och samtidigt vara en bred sportkanal. Med den här lanseringen samlar vi all sport på ett ställe och det känns skönt att vi har en bred bas att stå på sedan tidigare, säger Solidtangos vd Johan Lundqvist till Dagens Media.

Sedan lanseringen av Solidtango för tre år sedan har mer än 11 000 livesändningar gjorts. Man har inriktat sig på sporter eller serier som inte sänds i linjär-tv, bland annat Damallsvenskan, Hockeyettan och Gothia Cup.

– Det är stort engagemang bland fansen när det förstår att de största inkomsterna går tillbaka till klubbarna själva. Vi har inga planer på att ha sponsorer för närvarande utan vi vill fokusera på att få tittare först och främst. På sikt kan det vara möjligt, men vi måste lyssna på vad våra tittare vill ha. Vill tittarna ha annonser får vi lyssna på dem, men det måste vara en balans med kostnader för alla inblandade, säger Johan Lundqvist.

Anton Äng

anton.ang@dagensmedia.se


Ämnen i artikeln:

Webb-tv

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev