Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

måndag17.05.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Digitalt

Sverige bäst på att synas online

Publicerad: 11 december 2012, 05:40
Uppdaterad: 6 december 2015, 14:01

Sverige ligger långt före de andra nordiska länderna vad gäller annonsörernas synlighet i digitala kanaler. Sverige toppar även listan över hur många av annonsörerna som har en app eller mobilsajt.


Ämnen i artikeln:

Klikki

Internetmarknadsföringsföretaget Klikki har analyserat hur väl de 100 största annonsörerna i Norden syns i digitala kanaler och hur läget har förändrats under året som har gått. Genom att undersöka hur företagen syns på Google, Facebook, Twitter, Youtube och i mobiler har Klikki fått fram poäng som de kallar Evisibility Score.

Av totalt 100 poäng får Sverige 36 poäng i år, en ökning med sex poäng från förra året, medan Finland endast får 18 poäng och därmed hamnar sist. Efter Sverige kommer Danmark på 26 poäng och på tredje plats Norge med 22 poäng.

– Det är en bra uppryckning av Sverige, medan Finland fortfarande ligger superlågt till. Det är anmärkningsvärt att annonsörerna är så pass långsamma online i jämförelse med konsumenterna, säger Anders Nygren, nordisk säljchef på Klikki.

Att Sverige går bättre än övriga Norden tror Anders Nygren kan bero på att många sociala medier är störst i Sverige eller att de lanserades här först, men också att fler företag här satsar mer på att synas online. Dessutom poängterar han att svenskar ofta är snabba på att ta till sig nya digitala kanaler.

Sverige toppar också listan över företag som erbjuder konsumenterna en app eller mobilsajt. 76 procent av de största annonsörerna i Sverige har detta, medan Danmark, som hamnar sist, landar på 40 procent. 

– Av de 100 största annonsörerna är det endast 57 som har en mobilsajt eller app. Tillväxten ligger bara på åtta procent, vilket ju innebär att många missar mobiltåget som bara ökar.

Det företag som lyckas allra bäst med sin synlighet online är det danska statliga järnvägsbolaget DSB, som även knep förstaplatsen förra året. Bästa svenska bolag är Arla, som hamnar på en tredje plats.

– DSB är väldigt duktiga, de har gjort mycket bra. Jag tror däremot att de har fått en del gratishjälp, man har länge bokat resor online och det är ett företag som behöver komma ut till konsumenterna snabbt. Sociala medier är väldigt viktigt för dem.

Att Arla går så pass bra tror Anders Nygren bland annat beror på att de är stora på receptsökningar.

Det finns dock flera företag som blivit sämre i år jämfört med förra. I år är inte längre Telia med på topp 10-listan, inte heller det finska mobiloperatören Saunalahti.

– För att enbart hålla kvar sin position måste man ständigt förbättra sig själv, om man då vill öka sin synlighet måste man förbättra sig väldigt mycket. Jag tror att många företag inte är vana vid det. I tv och print har det ofta funkat att göra ungefär samma sak som alltid. Det finns dessutom ett par företag som exempelvis har lanserat en dålig sajt och på så sätt minskat sin synlighet.

Sofia Hvenström

Ämnen i artikeln:

Klikki

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.