Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Digitalt presenteras av:

“Sverige är mitt i ett tv-skifte”

Del 1 av 4. Dagens Media låter cheferna för fyra internationella ad tech-bolag berätta hur de ser på 2019. Vilka blir de stora trenderna? Först ut är Tom Duke, kommunikationschef på TV Squared.

Madeleine Nilsson

Redaktör

madeleine.nilsson@dagensmedia.se


Publicerad: 21 December 2018, 09:42

Ämnen i artikeln:

streaming

Tom Duke, kommunikationschef på ad tech-bolaget TV Squared.

Tom Duke, kommunikationschef på TV Squared – ett bolag som jobbar med mätning och optimering av tv-kampanjer – anser att när det gäller just tv så är Sverige mitt uppe i ett skifte i synen på rörligt.

– Annonsörer och konsumenter identifierar tv inte bara som linjärt, utan som vilken form som helst av video, oberoende av vilken plattform favoritprogrammet sänds på. 

Förändrade tittarvanor och nya abonnemangsalternativ förändrar industrins villkor, där ett genomsnittligt hushåll lade cirka 330 kronor på rörlig konsumtion under det tredje kvartalet 2018.

– Men medan OTT-tjänster erbjuder en mängd möjligheter för broadcasters och varumärken, såsom nya former av interaktiva annonser och möjligheten att nå en masspublik, är det absolut nödvändigt att streamingabonnemang kompletterar sättet att titta på tv – inte ersätter det. 

Tom Duke tror på en uppåtgående trend under 2019 för OTT, SVOD och VOD-abonnemang ovanpå linjär-tv.

– Vissa varumärken kommer till och med experimentera med att skapa gränsöverskridande plattformsmätningar, genom att samla in data om tittarvanorna från inloggade publiker. Den här insikten kommer erbjuda broadcasters annonsmöjligheter som tillåter annonsörer att anpassa sina budskap till konsumenternas unika intressen och främja smartare medieköp. 

Ämnen i artikeln:

streaming

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.