Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Digitalt presenteras av:

Svenskt bolag får granska Facebook

Det Stockholmsbaserade bolaget Nepa får som första partner utanför USA tillåtelse att granska Facebooks information om reklam och kundvanor.

Alex Hartelius


Publicerad: 03 Maj 2017, 11:55
Uppdaterad: 04 Maj 2017, 12:22

Ämnen i artikeln:

NepaFacebook

Fredrik Östgren, vd på Nepa.

Samarbetet med Facebook innebär att det svenska bolaget, som arbetar med dataanalys och konsulttjänster, får tillgång till den digitala jättens data vilket gör att det ger bolaget möjlighet att analysera reklamköp på internet.

Fredrik Östgren, vd och medgrundare på Nepa, ser fram emot det prestigefyllda arbetet.

– Det betyder jättemycket för Nepa och för alla våra kunder globalt. Att Nepa som första företag med säte utanför USA blir partner till Facebook och får löpande access till detaljerade data är naturligtvis ett bevis på att vi som företag och vår produkt inom marketing-mix modellering håller absolut högsta internationella kvalité, säger han till Dagens Media.

Det har fram tills nu inte varit möjligt att utvärdera effekten av växande investeringar i stora sociala nätverk, så som på Facebook och Instagram. Med hjälp av detaljerade data får Nepa löpande access till att sätta investeringar i sociala medier i relation till traditionella medier för att kunna bedöma effekten.

– Våra produkter inom marketing mix modellering kommer nu hjälpa våra kunder att löpande styra nivåerna på deras medieinvesteringar och säkerställa att kommunikationen rikas effektivt mot rätt målgrupp och att kommunikationen ger maximal effekt.

För att svenska annonsörer ska kunna annonsera bättre på Facebook tycker Fredrik Östgren att man måste utvärdera kommunikationen i både kortsiktiga säljdrivande aktiviteter samt långsiktiga varumärkesdrivande effekter.

– Inom sociala medier ser vi ofta att det finns såväl säljdrivande som varumärkesdrivande effekter, och den optimala mixen är därför beroende av mål som finns på sälj kontra varumärken.

Ämnen i artikeln:

NepaFacebook

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.