Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Digitalt

Svenske Felix är störst i världen på Youtube

Publicerad: 11 September 2013, 10:56
Uppdaterad: 14 Januari 2016, 08:07

Med 13 miljoner prenumeranter är han störst i världen på Yotube. Felix "PewDiePie" Kjellberg drar in mångmiljonbelopp på att spela datorspel och skrika.


Ämnen i artikeln:

YoutubeDagens MediaPewDiePie

Det magiska ögonblicket passerade obemärkt för Felix Kjellberg. När den blonde göteborg­aren med de blå ögonen blev världens största Youtubestjärna var det andra som höll ögonen på skärmen.

Själv låg Felix ”PewDiePie” Kjellberg och sov.

Trygg i vetskapen om att han byggt ett medieimperium bestående av bara en enda person: sig själv och sin kärlek till datorspel. En passion som nu genererar 1 miljon kronor i vinst – varje månad.

– Jag når ut till en enorm publik över hela världen, till och med på ställen där internet knappt är tillåtet, som i Kina. Det är otroligt att jag, som är en vanlig kille från Sverige, har lyckats med det, säger Felix Kjellberg.

Enligt uppgift till Dagens Media är han även den Youtubekanal som drar in mest annonspengar från den Google-ägda videotjänsten. I det nystartade bolaget Pewdie Productions första bokslut framgår i reda tal hur hans affär ser ut.

Bokslutet sträcker sig över drygt sex månader och avslöjar med all önskvärd tydlighet att Sverige har fått en Youtube­miljonär.

På sex månader drog Felix in 7,2 miljoner kronor. De enda kostnaderna: lön på en halv miljon kronor och dryga 200 000 kronor i externa kostnader.

Kvar finns ett rörelseresultat på 6,5 miljoner kronor.

Då PewDiePies prenumerantstock har växt rejält sedan perioden för bokslutet (andra halvåret 2012) lär även intäkterna ha ökat markant under 2013. Själv säger Felix Kjellberg att han är ointresserad av att tjäna pengar.

LÄS HELA DOKUMENTET OM PEWDIEPIE i Dagens Media #15 – som ges ut i pappersform och digitalt via Dagens Medias tidningsapp för Iphone/Ipad eller Android.

Teckna din prenumeration här

LÄS ÄVEN:

<iframe width="468" height="263" src="//www.youtube.com/embed/rPf0CTptt8o" frameborder="0" allowfullscreen></iframe>

<iframe width="468" height="351" src="//www.youtube.com/embed/tlS-SF_ctOQ" frameborder="0" allowfullscreen></iframe>

Erik Wisterberg

erik@dagensmedia.se


Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev