Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag21.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Digitalt

Svenskarna struntar i Twitter

Publicerad: 9 Mars 2012, 13:00
Uppdaterad: 6 December 2015, 14:30

En överlägsen majoritet av svenskar är oinsatta och ointresserade av Twitter, men åtta av tio tror ändå på mediets makt att påverka samhällsdebatten. Det visar en ny undersökning.


På kort tid har mikrobloggen Twitter seglat upp som ett av de ledande sociala medierna. Men trots det uppger nio av tio svenskar att de är ointresserade av mikrobloggen – och det som skrivs där. 75 procent har aldrig ens hört talas om Twitter.

Men åtta av tio svenskar av dem som känner till Twitter tror ändå på att det som skrivs på mikrobloggen påverkar samhällsdebatten. Det visar en undersökning som genomförts av TNS Sifo på uppdrag av Medieakademin och pr-byrån Welcom.

– Ryktet om Twitter har redan nått så långt att man uppfattar det som betydelsefullt. Det gör att det också får stort inflytande trots det än så länge bara är 205 000 svenskar som twittrar, säger Toivo Sjörén, chef opinionsbildning SIFO i ett pressmeddelande.

Totalt har 774 personer deltagit i undersökningen.

Dante Thomsen

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.