Svenskarna struntar i Twitter

2012-03-09 14:00  

En överlägsen majoritet av svenskar är oinsatta och ointresserade av Twitter, men åtta av tio tror ändå på mediets makt att påverka samhällsdebatten. Det visar en ny undersökning.

På kort tid har mikrobloggen Twitter seglat upp som ett av de ledande sociala medierna. Men trots det uppger nio av tio svenskar att de är ointresserade av mikrobloggen – och det som skrivs där. 75 procent har aldrig ens hört talas om Twitter.

Men åtta av tio svenskar av dem som känner till Twitter tror ändå på att det som skrivs på mikrobloggen påverkar samhällsdebatten. Det visar en undersökning som genomförts av TNS Sifo på uppdrag av Medieakademin och pr-byrån Welcom.

– Ryktet om Twitter har redan nått så långt att man uppfattar det som betydelsefullt. Det gör att det också får stort inflytande trots det än så länge bara är 205 000 svenskar som twittrar, säger Toivo Sjörén, chef opinionsbildning SIFO i ett pressmeddelande.

Totalt har 774 personer deltagit i undersökningen.

Dante Thomsen

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Läs även

Åsikter & debatt