fredag2 juni

Kontakt

Annonsera

Sök

Starta din prenumeration

Prenumerera

Digitalt

Svenskarna och internet 2021: 95 procent använder sociala medier

Publicerad: 26 oktober 2021, 08:18

Facebook fortsätter dominera på daglig basis, och är den enda som har ökat i användande sedan förra året – bland vuxna.

Foto: Pixabay

90-talisterna är de flitigaste användarna av sociala medier, och för unga fortsätter plattformarna att vara främsta nyhetskällan. Facebook fortsätter dominera på daglig basis, och är enda tjänsten som har ökat i användande sedan förra året – bland vuxna.

Ämnen i artikeln:

Svenskarna och internetDigitala temaveckorFacebookTiktokYoutubeInstagramLinkedin

Janne Næss

janne.naess@dagensmedia.se


I årets upplaga av Internetstiftelsens undersökning ”Svenskarna och internet” framträder en tydlig bild av ett samhälle som till stora delar är digitaliserat. Det uppkopplade livet är en självklarhet och 9 av 10 använder internet varje dag. 

Youtube, Facebook och Instagram är de tre sociala medier som använts mest i Sverige det senaste året. 96 procent av nittiotalisterna samt de som är födda på 2000-talet är dagligen på de sociala plattformarna.

Youtube är den tjänst som har använts mest någon gång de senaste 12 månaderna, med 8 av 10 användare. På daglig basis hamnar dock Youtube på plats tre. Första platsen knips av Facebook, som används av hälften dagligen. Plats två tar Instagram hem, som besöks dagligen av nära hälften av de svenska internetanvändarna.

Snapchat intar fjärdeplatsen med 4 av 10 användare det senaste året. Sedan kommer Linkedin som var fjärde använt under året. 

För daglig användning har dock både Tiktok och Twitter högre användning än Linkedin. 10 procent av internetsurfarna är dagligen inne på Tiktok, som främst används av högstadiebarn.

Det är bara en av tjänsterna som fanns med i förra årets utgåva av Svenskarna och internet som har ökat i dagligt användande – i målgruppen 16+ – och det är Facebook.

LÄS ÄVEN: Sverigechefen om Facebooks bygge av nya internet: ”Metaverse kan nå full potential inom 10 år” 

En majoritet av vuxna internetanvändare betalar för någon strömmande medietjänst, och mer än hälften har spelat digitala nöjesspel det senaste året. Bland skolbarn följer 7 av 10 någon så kallad streamer, influencer eller youtuber på nätet, och när unga konsumerar samhällsnyheter, sker det framförallt på sociala medier.

 

Sociala medier: Här är alla artiklar från Dagens Medias temaveckan

Spridning, integritet, influencers och framtid – här är Dagens Medias temavecka om sociala medier

Framtiden för sociala medier – en ny virtuell värld? 

Sam Rihani om Facebooks bygge av nya internet: ”Metaverse kan nå full potential om 10 år”

Kartläggning: Så ser användandet av sociala medier egentligen ut

Relationen mellan mediehusen och nätjättarna under förändring – Facebook alltmer marginaliserat
De är störst på Tiktok: ”Finns inget statiskt recept på virala videos”

Experterna: Fallgroparna att undvika när du mäter kampanjer i sociala medier

Därför måste alla bli bäst på sociala medier: ”Tiktok har fantastiska fördelar – men målgruppen är extremt kräsen”

Tiktok kopplar greppet om Norden – här är planen

Trollfabriker, falska påståenden och Cambridge Analytica – snårig politisk väg på sociala medier

Tre globala trender som formar Linkedin: ”Vi pratar om det som kommer om fem år”

Så jobbar kvällstidningarna med sociala medier – här är Expressens och Aftonbladets strategier

Trafikdrivande, relationsskapande och varumärkesbyggande – mediehusen om sitt sociala medier-arbete

Från småbolag till nätjättar – Dagens Media tecknar bilden av ett sociala medier-landskap under förändring

 

 

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev