Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag23.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Digitalt

Svenskar ratar reklam i mobilen

Publicerad: 21 Juli 2016, 07:35
Uppdaterad: 21 Juli 2016, 07:35

Flest kritiska till reklam i mobilen enligt ny undersökning från Sveriges Annonsörer.


I en undersökning som Novus har gjort på begäran av intresseorganisationen Sveriges Annonsörer visar det sig att varannan svensk är kritisk till reklam – och att kritikerna blir allt fler.

I undersökningen har de tillfrågade fått svara på vad de tycker om reklam i olika former och mediekanaler.

Den reklamkategori som har störst andel personer som "ogillar" reklam är den reklam med anknytning till internet, mobil och tv.

Allra mest kritisk är man mot reklam när den förekommer i mobilappar. Hela 77 procent svarar att de ”tycker inte om” eller ”tycker inte alls om” att mötas av reklam i appar.

Än så länge finns det inga officiella adblockers för mobilappar, däremot finns det adblockers som förhindrar webbläsaren att visa reklambudskap, enligt Sveriges Annonsörer.

I undersökningen svarar 3 av 10 att de använder adblockers, vilket enligt Sveriges Annonsörer överensstämmer med andra undersökningar som gjorts om adblockers. Det finns även en skillnad mellan könen när det kommer till användandet. Betydligt fler män (37 %) än kvinnor (25 %) har svarat ja på frågan om de använder adblockers.

– Mobilen är något som väldigt ofta är med oss och är en stor del av våra liv. Många ser också mobilen och innehållet i denna som något privat och att då mötas av reklam i appar, som ibland tar över hela skärmen är inte alltför uppskattat. En konsekvens blir att svenskarnas negativa inställning till reklam späs på, säger Anders Ericson, vd på Sveriges Annonsörer i en kommentar.

Totalt har 1038 personer svarat på undesökningen i åldrarna 18-79.

Hanna Frick

Reporter

hanna.frick@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.