Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag19.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Digitalt

Svenskar i topp i Gunn Report

Publicerad: 21 Januari 2011, 12:16
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:24

DDB Stockholm och Forsman & Bodenfors delar på äran som världens bästa interaktiva reklambyrå, enligt The Gunn Report.


DDB Stockholm och Forsman & Bodenfors toppar listan på The Gunn Reports ranking över årets bästa digitala reklambyråer. Även fjärdeplatsen på listan innehas av en svensk byrå – insomnade Farfar.

– Extremt kul att Sverige fortsätter leverera de bästa digitala kampanjerna världen över och visar vägen för ny kommunikation, säger Andreas Dahlqvist, kreativ chef på DDB, i pressmeddelandet.

Han kallar rapporten ”den viktigaste måttstocken för vilken nivå man ligger internationellt”.

Sverige hoppar från nionde till fjärde plats på listan över världens mest belönade länder, efter USA, Storbritannien och Frankrike och före Brasilien.

Farfars "The World's Biggest Signpost" för Nokia är den fjärde mest belönade printkampanjen och den näst mest belönade interaktiva kampanjen, enligt The Gunn Report. Den interaktiva listan toppas av Forsman & Bodenfors Ikeakampanj "Ikea Showroom". DDB Stockholms och Volkswagens "Rolighetsteorin" är på femte plats.

Volkswagen blev också det gånga årets mest belönade annonsör, vilket lär vara en följd av "Rolighetsteorin", som tog hem storslam i Cannes Lions i somras. Även Ikea och Nokia tar plats bland de fem mest belönade annonsörerna.

När det gäller reklamfilm finns det inga svenska byråer på The Gunn Reports topp 5-lista. Däremot blev Adam Berg den femte mest belönade regissören 2010.

The Gunn Report – Hela listan

(2009 års placering inom parentes)

De mest belönade interaktiva byråerna 2010

1. DDB Stockholm, Stockholm (21) och Forsman & Bodenfors, Göteborg (12)

3. Crispin Porter + Bogusky, Boulder & Miami (2)

4. Farfar, Stockholm (4)

5. DDB UK, London( - ), Goodby Silverstein & Partners, San Francisco (1), The Martin Agency, Richmond ( - )

Världens mest belönade byråer 2010

1. AlmapBBDO, Sao Paulo (2)

2. BETC Euro RSCG, Paris (21)

3. Dentsu, Tokyo & Osaka (3), Wieden+Kennedy, Portland (9)

5. RKCR/Y&R, London ( - )

De mest belönade reklamfilmerna 2010

1. CANAL+ "Closet" av BETC Euro RSCG (Paris)

2. VIAGRA "Strolling"/"Reading"/"Antiquing" av Taxi Canada (Toronto)

3. CADBURY'S DAIRY MILK "Check"/"You're Right"/"Shh" av Del Campo Nazca Saatchi & Saatchi (Bs As)

4. JAMES BOAG'S DRAUGHT BEER "Pure Water" av Publicis Mojo (Sydney)

5. AXE DEODORANT "Destiny" av Ponce (Buenos Aires)

CAR ONE DEALERSHIP "Inheritance"/"Blueberries" av Leo Burnett (Buenos Aires)

MICROSOFT XBOX 360 HALO ODST "The Life" av Agency TwoFifteen / TAG (San Francisco)

VICTORIA BITTER "The Regulars" av Droga5 (Sydney)

 

De mest belönade printkampanjerna 2010

1. DIXONS.CO.UK "Sandals"/"Middle England"/"Piers" av M&C Saatchi (London)

2. BILLBOARD MAGAZINE "Eminem"/"Amy"/"Marilyn" av AlmapBBDO (Sao Paulo)

THE ZIMBABWEAN NEWSPAPER "Paper Money" av TBWA\Hunt\Lascaris (Johannesburg)

4. NOKIA NAVIGATION SYSTEMS "World's Biggest Signpost" av Farfar (Stockholm)

5. BEN & JERRY'S ICE CREAM "Hugs"/"Whale Cow"/"Freaky Recipes" av Ogilvy & Mather (Singapore)

De mest belönade länderna 2010

1. USA (1)

2. UK (2)

3. France (8)

4. Sweden (9)

5. Brazil (7)

De mest belönade annonsörerna 2010

1. Volkswagen (1)

2. Nike (2)

3. Ikea (15)

4. Nokia (9)

5. Uniqlo ( - )

De mest belönade produktionsbyråerna 2010

1. MJZ, London, Los Angeles, New York (1)

2. Partizan, Paris, London, Berlin, LA (9)

3. Phenomena, Bangkok (21)

4. Gorgeous, London (2)

5. @radical.media, Sydney, New York, LA ( - )

De mest belönade regissörerna 2010

1. Thanonchai Sornsrivichai, Thailand (18)

2. Tom Kuntz, USA (1)

3. Michael Gracey, Storbritannien (18)

Matthijs van Heijningen, Nederländerna ( - )

5. Adam Berg, Storbritannien ( - )

De mest belönade byrånätverken 2010

1. BBDO (1)

2. DDB (2)

3. Ogilvy & Mather (3)

4. Leo Burnett (4)

5. TBWA (7)

De mest belönade "All Gunns Blazing" 2010

1. NIKE LIVESTRONG "Livestrong Campaign" av Wieden+Kennedy (Portland, OR)

2. THE ZIMBABWEAN NEWSPAPER "Trillion Dollar" av TBWA\Hunt\Lascaris (Johannesburg)

3. HEINEKEN "Are You Still With Us?" av JWT Italia (Milan)

SHELTER HOMELESS CHARITY "House Of Cards" av Leo Burnett (London)

5. THE METROPOLITAN POLICE "Choose A Different Ending" av Abbott Mead Vickers BBDO (London)

Kristin Djerf

kristin.djerf@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.