Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag29.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Digitalt

"Svenska webbyråer måste upp på tå"

Publicerad: 20 Maj 2010, 11:00
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:49

Svenska webbyråer får passa sig om de inte ska bli omsprungna, skriver North Kingdoms projektledare Elisabet Halming från sin tillfälliga arbetsplats Design Royale i Sydney.


Australiensiska webbyråer sägs länge ha legat efter de svenska webbyrå-oraklen, men läget har förändrats. Farfars tidigare vd, Mathias Palm-Jensen, sa till exempel för ett tag sedan till Dagens Industri att svenska webbyråer inte längre har samma särställning på marknaden, även om några har blivit världsledande produktionsbolag. Snarare blir strategisk kompetens allt viktigare i samband med den ökade användningen av sociala medier och utsuddningen av gränserna mellan olika kommunikationsdiscipliner.

Det har under några år pratas om hur traditionella reklambyråer ska lyckas bli framgångsrika när webben helt plötslig i många fall har blivit en central del i en kampanj. Ett intressant fenomen är det som händer i kölvattnet av det angreppssätt som till exempel Goodby, Silverstein & Partner har tagit sig an. Goodby lägger ut ungefär 80- 90 procent av sin produktion på specialiserade produktionsbolag, endast en bråkdel görs inhouse.

Ett exempel på en byrå som Goodby samarbetar med här i Australien är Melbourne-baserade webbyrån Boffswana. Även den studio som jag jobbar på har gjort jobb för Goodby. Båda dessa byråer är kända för att göra fina produktioner.

Webbyråer, och även reklambyråer i Australien, tampas generellt med att ha mindre budgetar. Detta som en följd av att marknadsföringen ska nå en mindre publik. Långsammare uppkoppling har de också. Å andra sidan finns det exempel på australiensiska reklambyråer som trots sitt avgränsade geografiska läge har fått sin prick på världskartan.

Det mest kända exemplet bör nog vara Droga 5, som visserligen initialt grundades i New York. Droga 5 i Sydney gick från att vara en liten okänd garagebyrå till att vinna Fosters förtroende att göra en kampanj åt Australiens mest åtråvärda konto – den anrika ölsorten VB. De spelade in reklamfilmen i Ballarat och gjorde den fram tills dess största ölreklamfilmsproduktionen genom tiderna. De har även vunnit stora kunder såsom tyska Puma och australiensiska Virgin.

Andra duktiga webbyråer som gör fina produktioner är Soup, Deepend, Holler och Future Buro. Visserligen är de nog fortfarande relativt okända för den riktigt stora världen. Sett på vad som produceras finns det nog en poäng i att svenska webbyråer måste komma ihåg att hålla sig på tårna för att undvika att bli omsprungna av klungan.

Av Elisabet Halming, producer på Design Royale i Sydney

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.