Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag20.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Digitalt

Svenska vinnarna i Webby Awards

Publicerad: 29 April 2016, 05:45
Uppdaterad: 29 April 2016, 06:09

Fem Webbys blev facit för svenska byråer i årets upplaga av Webby Awards.


Ämnen i artikeln:

Webby AwardsÅkestam Holst

Svenska byråer kammade hem fem stycken Webbys i årets The Webby awards, som kallats för ”Internets highest honor” av New York Times.

Sverige hade en hel del nomineringar till årets gala. Flest hade Garbergs med fyra nomineringar. För Garbergs slutade tävlingen dock i moll, då man inte vann något pris.

Istället var det fem byråer som tog hem en varsin Webby.

M&C Saatchi Stockholm vann för sin kampanj "Earth 2045" i kategorin Best Use of Video or Moving Image.

Åkestam Holst fick folkets pris i kategorin Best Use of Photography för kampanjen "Catch the Unseen"

Även Saatchi & Saatchis kampanj "A Siri-Ous Safety Message" fick ta emot peoples choice i kategorin Online Guerilla & Innovation.

Forsman & Bodenfors Zlatan kampanj "805 MILLION NAMES" fick under årets guldäggsgala ta emot guldägget i PR. Nu vann man även en Webby i kategorin Viral Marketing.

Sist men inte minst fick Perfect Fools en Webby för kampanjen "Magic Hour Pop-up Shops" i kategorin Retail.

Årets Webby Awards får ses som ett misslyckande från ett svenskt perspektiv. I alla fall om man jämför med 2014 då svenska byråer kammade hem inte mindre än tio stycken Webbys.

Anton Äng

anton.ang@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

Webby AwardsÅkestam Holst

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.