Gå direkt till textinnehållet

Digitalt presenteras av:

Svenska Talkpool ska stoppa annonsfusket

Foto: Max Pixel

Svenska Talkpool ska få bukt med annonsbedrägeri och minska antalet mellanhänder genom blockchain-plattformen "Joorschain".

Blockchain som främst förknippas med den digitala valutan bitcoin, har också potential till att förändra hela den digitala marknadsföringsbranschen.

Förenklat kan tekniken beskrivs som en relativt säker decentraliseradd och transparent databas av information. Informationen som läggs till i en blockhain kan aldrig ändras eller modifieras utan att alla andra parter i systemet har godkänt det.

Ett sätt att använda blockchain på är att ta bort mellanhänderna inom annonsmarknaden, exempelvis jättarna Facebook och Google. Genom tekniken finns det istället möjlighet att låta annonsörerna och publicisterna få kontakt och handla med varandra direkt på ett säkert och transparent sätt.

Svenska tech-företaget Talkpool har tillsammans med företaget Joors, Truechain och ett antal andra aktörer utvecklat plattformen "Joorschain" med hjälp av just blockchain-teknik. Till en börja ska en app lanseras på den afrikanska marknaden som riktar sig till aktörer inom telekom, media och annonsering som distribuerar innehåll till mobila användare.

I flera afrikanska länder är det nämligen vanligt att man i utbyte mot att titta på reklam får tillgång till en viss mängd surfdata. Stefan Lindgren, CTO på Talkpool, säger att man kommer rulla ut plattformen brett i slutet av året.

Plattformen ska stoppa annonsbedrägeriet på nätet och göra det transparent och säkert att köpa annonser.

– Blockkedjor är en ny dimension på internet. Vi ser det här som startskottet på en annan typ av affärslogik där användaren idag får lite tillbaka av den data som man lämnat ifrån sig. I diskussionen kring hur man hanterar privat data och hur mycket information som sugs upp av giganterna Facebook och Google så kollar vi på hur man kan se till att slutanvändarna kan hålla bättre koll på sin data. Att om man delar med sig av sin data, faktiskt får något för det, säger Stefan Lindgren till Dagens Media.

Framöver vill Talkpool även lansera plattformen för digitala annonsköp via sajter i form av exempelvis banners. Problemet, menar Stefan Lindgren, är att annonsörerna idag är så beroende av Facebook och Google.

– Det råder oligopol där i stort sett 80 procent av kostnaderna går till mellanhänderna Google och Facebook. Alternativt finns det mindre annonsnätverk men där finns det problem med tillit och stora problem med fusk och oseriösa annonsörer. Genom plattformen minskar vi trösklarna till att skapa mindre annonsnätverk med samma tillit och funktion som de större.

Vilka utmaningar ser du med tekniken?

– En teknisk utmaning är prestandan. Vi har en publik ”huvudbok” som hanterar alla transaktioner men många av de befintliga blockkedjorna har för låg kapacitet för att hantera så mycket transaktioner som vi har. När man öppnar en hemsida behöver budgivningen för vilka annonser som ska synas på en hemsida ske på 100 millesekunder och det är otroligt många transaktioner per sekund som sker. Så det är en utmaning som vi jobbar med.

Hanna Frick

Reporter

Publicerad 2018-04-30 13.27Uppdaterad 2018-04-30 13.34

Ämnen i artikeln:

Dela artikeln: