Svenska Spel aktiverar sponsring i Gowalla

2010-11-09 12:49 Synnöve Almer  

Svenska Spel satsar på geopositionering. Först ut är ett samarbete mellan Oddset och Gowalla på temat hockey.

Svenska Spel lanserade nyligen ”Oddset Elitserien Tour" på Gowalla, ett koncept signerat mediebyrån Carat. Svenska Spel har gjort en tur på Gowalla för Sveriges Elitserie-arenor, som också har fått särskilda symboler anpassade för sociala medier. Alla som checkar in på minst tre arenor får loggan "Oddset Elitserien Tour" som pin.

– Svenska spel vill driva sitt sponsorskap av Elitserien och illustrera att de älskar hockey. De vill att folk skapa engagemang och dra folk till matcherna, säger Nils Andersson, interaktiv medieplanerare på Carat.

Incheckningar via Gowalla eller Foursquare delas på Facebook tillsammans med arenaloggan.

Tjänsten lanserades inför hockeyderbyt på Globen mellan AIK-Djurgården förra veckan. Då checkade 80 personer in med Gowalla och 20 med Foursquare.

– Det är bra med tanke på att det var första gången och tjänsterna har så pass få användare, säger Nils Andersson.

Han uppskattar att Gowalla och Foursquare har 35 000 respektive 9 000 svenska användare. Än så länge har omkring 15 000 försäljningsställen specialerbjudanden kopplade till tjänsterna.

– De här tjänsterna ger många nya möjligheter att skapa engagemang, lojalitetsprogram och tävlingar. När Facebook Places lanseras i Sverige kommer det att hända mycket eftersom Facebook har en betydligt större räckvidd än Gowalla, säger Nils Andersson.

Läs mer om geopostionering i DM Plus.

Synnöve Almer

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Läs även

ANNONS

Åsikter & debatt