Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag26.05.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Digitalt

Svenska partier ratar Obamas segerrecept

Publicerad: 4 September 2013, 10:42
Uppdaterad: 6 December 2015, 13:35

Massiv dataanalys säkrade ”four more years” åt Barack Obama. Men svenska partier ratar kartläggning av väljare på individnivå.


Ämnen i artikeln:

Barack ObamaBig dataSocialdemokraterna

– Det ska vi inte hålla på med säger Carin Jämtin, partisekreterare för Socialdemokraterna.

Med två influgna amerikanska journalisträvar som dragplåster håller Aftonbladets publisher Jan Helin en föreläsning i kortformat under den stekande solen i Almedalen, Visby.

Kvällstidningsbossen använder Aftonbladets plattformar för att prata om något så ofolkligt som ”big data”, insamlandet och analyserandet av stora datamängder som stöd för besluts­fattande.

– Redan natten före valet kunde Obama veta att han skulle vinna. Big data, och analys av big data, är det som gäller ifall du vill driva politiska kampanjer, säger en övertygande Jan Helin.

– Man brukar säga att ”det här är inte kärnfysik”. Men det här, det är kärnfysik, fortsätter han.

Obamas återvalskampanj är troligen den mest avancerade (och mest välfinansierade) politiska kampanjen som någonsin har genomförts.

Hjärtat av den kallades ”Narwhal”. En specialbyggd dataplattform som samlade och tillgängliggjorde all information som Obamas kampanjorganisation lyckats suga upp om de potentiella väljarna. När kampanjen drog igång skulle det innebära över 100 datapunkter om varje enskild väljare.

– Det fanns nog ingenting vi spenderade mer pengar på, eller gav ett dummare namn åt, än Narwhal, säger Jen O’Malley Dillon.

Hon jobbade som kampanjchef för Obama, med ansvar för dataanalys i syfte att ”hitta, registrera, övertala och mobilisera” väljare. Med andra ord att använda så mycket information som möjligt om varje individ för att servera just rätt budskap till just denna person vid exakt rätt tidpunkt.

Kombinerat med storskalig dörrknackning blev det ett kraftfullt verktyg för att säkra en andra presidentperiod för USA:s förste färgade president.

Istället för att knacka på dörren till en anonym person och rapa upp ett generiskt budskap kunde Obamakampanjens fält­generaler ge sina dörrknackare förmågan att läsa tankarna hos personen de skulle möta härnäst. En pappa som oroar sig för sina barns skolgång kunde till exempel mötas av frasen ”Hej, jag jobbar för att få Obama återvald, han vill göra det här och det här för utbildningssystemet. En arbetslös fick istället ett budkap om hur Obama ska fixa fler jobb.

Dessutom visade informationen i Narwhal vilka väljare som kunde vara ”övertalningsbara”, alltså vilka som var allra viktigast att lägga krut på.

Men Jan Helins säkra uttalande om att ”big data” är framtiden för politiska kampanjer får mothugg av Socialdemokraternas partisekreterare Carin Jämtin – trots att det var hon som drog upp Jen O’Malley Dillon på partiets val­seminarium i Almedalen.

– Om jag ska vara ärlig så tror jag att vi har skräddarsytt lite för mycket. Vi måste kommunicera på en mer ideologisk och övergripande nivå, säger Carin Jämtin.

Socialdemokraterna varken ”kan eller vill” jobba som Obama med big data.

– Att kartlägga folk på individnivå är inte något som vi ska hålla på med.

Den andra delen av Obamas kampanj ska Sveriges största parti lägga mycket tid och kraft på. I Örebro kommun har partiet som mål att knacka på samtliga dörrar i kommunen inför riksdagsvalet 2014. I liten skala genomför partiet där ett slags datainsamling via en enkät för att kunna vässa sina budskap kvartersvis.

– Det kan handla om ifall man tycker att husen ska byggas om, eller om det behövs en ny lekplats eller park. Det är den typen av väldigt konkreta frågor och det sker inte på individnivå, säger Carin Jämtin.

Inför förra valet genomförde Socialdemokraterna 1,3 miljoner samtal. Hur många man ska hinna med inför 2014 är ännu inte bestämt.

– Men vi ska inte göra färre än förra gången, säger Jämtin.

Hanna Bergholm är kommunikationschef för Moderaterna.

– Obamas kampanj var ju supersmart, men det är ju inte tillåtet att använda individdata på det sättet i Sverige, så det är ingenting vi kan ägna oss åt, säger hon.

Har ni funderat i de banorna, att bli bättre på att skräddarsy budskap?

– All kommunikation handlar ju om att prata med människor på bästa sätt, så ja, vi pratar ju på olika sätt med olika grupper av människor.

Guillaume Liegey, en av strategerna bakom den kampanj som låg bakom Francois Hollandes seger i det senaste franska presidentvalet, tror likt Jämtin att klassisk dörrknackning med en genomtänkt strategi är framtidens melodi inom politiska kampanjer.

– Många europeiska partier tittar på storskaliga fältkampanjer. Det kommer att vara ett av de viktigaste sätten för att vinna val, säger Guillaume Liegey.

För Hollande knackade Guillaume och hans 80 000 frivilliga på fem miljoner dörrar, med målet att mobilisera vänsterorienterade soffliggare. Det gjordes inte via dataanalys på kärnfysiksnivå – utan genom att koncentrera insatserna till socialt utsatta områden med en överrepresentation av människor tillhörande etniska minoriteter.

Erik Wisterberg

erik@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.