Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

torsdag06.05.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Digitalt

Svenska nätannonsörer får minst tillbaka

Publicerad: 10 november 2011, 05:36
Uppdaterad: 6 december 2015, 14:51

Svenska bolag har störst annonseringsbudgetar men får minst tillbaka på satsade pengar. Det visar en färsk undersökning av hur Nordens 100 största annonsörer syns online.


– Sverige ligger längst framme och syns mest online. Men man ska inte slå sig för bröstet för det, svenska bolag lägger också mest pengar på annonseringen, säger Anders Nygren, säljchef för Klikki, som genomfört undersökningen.

Utifrån poängsystemet Evisibility, som mäter den samlade synligheten av företags synlighet på webbens olika kanaler, har internetmarknadsföringsföretaget Klikki analyserat hur väl de 100 största annonsörerna i Norden syns online.

Etta på listan finns Danmarks statliga järnvägsbolag, DSB. Bästa svenska bolag är Arla Sverige som hamnade på en andraplats. Telia placerade sig som femma på listan.

– Arla har arbetat med att nå ut brett under flera år, uppenbarligen har de lyckats bra, säger Anders Nygren.

Han betonar dock att en topplacering på listan inte betyder att bolagets marknadsföring på webben är optimal.

– När vi jämför med de största internationella bolagen så är fortfarande de svenska långt efter, säger han.

Sämst av alla på att synas online var L’Oréal Finland.

Vad gör bolagen som hamnat långt ner på listan för fel?

– Det som är mest förvånande är att många av de stora bolagen missar att säkra sin position på lokala marknader online. Till exempel har L’Oréal en kraftig annonsbudget, men de struntar i det lokala språket digitalt, säger Anders Nygren.

Hur kan synligheten online ökas?

– Det gäller att ha en övergripande strategi. Många fokuserar på ett fåtal kanaler, som exempelvis Facebook, men de glömmer bredden. För att bli mer effektiv gäller det att synas i flera kanaler samtidigt, de hänger alla ihop.

Erik Strömberg

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.