Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag28.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Digitalt

Svenska medieföretag toppar tillväxtlista

Publicerad: 13 November 2014, 12:06
Uppdaterad: 6 December 2015, 12:22

Widespace och Playad vinnare i årets upplaga av Fast 50.


Fast 50 är konsultföretaget Deloitte och Affärsvärldens lista över Sveriges snabbast växande teknikföretag. På plats ett hamnar mobilannonseringsföretaget Widespace.

Widespace idé är att styra annonsen till de appar och sajter där den får störst effekt. Baserat på tidigare resultat räknar en algoritm fram var annonserna gör mest nytta.

I fjol omsatte bolaget 136 miljoner kronor. Motsvarande siffra fem år tidigare var en halv miljon kronor.

– Det betyder så klart mycket att få en sådan här utmärkelse. Extra roligt är det för grundarna som är svenskar och som har jobbat hårt för vår expansion. Eftersom vi verkar i Europa värdesätter vi även att gå vidare i den europeiska omgången, säger Lena Jelbring, marknadschef på Widespace till Dagens Media.

Nummer tre på listan är leverantören av video- och displayannonsering på nätet och i mobilen, Playad Media. Dagens Media har tidigare berättat om företagets offensiv i Norden.

För fem år sedan omsatte bolaget en miljon kronor, ifjol hade man ökat till över 26 miljoner.

– Vi ökar 2645 procent på fem år vilket är ett otroligt styrkebesked. Att det rör sig om en teknikföretagsranking är också kul eftersom vi inte ser oss ett renodolat teknikföreteg. Det ger kredd till vår plattform, säger Playad:s vd Lars Blomberg.

Han menar vidare att den här typen av listor och utmärkelser har betydelse för Playad:s utveckling, i alla fall i en vidare mening.

– Utmärkelser skapar stolthet internt och det ger en trovärdighet på marknaden. Sådant är viktigt, speciellt när vi nu startar upp i nya nordiska länder. Det kan göra större påverkan där vi inte är kända sen tidigare.

Läs hela Fast 50-listan här.

Anton Andersson

anton.andersson@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.