Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag29.05.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Digitalt

Svenska Institutet om kritiken: "Har tydliga regler"

Publicerad: 14 Maj 2013, 08:20
Uppdaterad: 6 December 2015, 13:45

Den här veckans @sweden-twittrare Robert Pettersson har orsakat en nätstorm med sina sexistiska och homofobiska blogginlägg. Nu svarar Svenska Institutet på kritiken.


Ämnen i artikeln:

Svenska InstitutetVisit Sweden

Det var i går som Dagens Media kunde berätta om den hårda kritiken mot Visit Sweden och Svenska Institutets hyllade Twitter-kampanj Curators of Sweden.

Anledningen är att den här veckans "kurator" Robert Pettersson tidigare uttryckt sexistiska och homofobiska åsikter på sin blogg på sajten hockeysverige.se.

Under gårdagen sökte Dagens Media ansvariga på Visit Sweden vid upprepade tillfällen – utan framgång.

Nu hänvisar Visit Swedens presschef Bitte Olsson dock till Svenska Institutet, som har hand om frågan.

– Vi gör det här projektet tillsammans och nu är det de som uttalar sig, säger hon till Dagens Media.

På Svenska Institutet är det Henrik Selin, chef för avdelningen för interkulturell dialog som är ansvarig för kampanjen. Han beskriver kritiken som "jätteallvarlig".

– Och förståelig. De åsikter som Robert Pettersson uttryckte för länge sedan tar vi på stort allvar. De rimmar inte alls med de värderingar som vi står för inom ramen för det här projektet, säger han och fortsätter:

– Det är bra att kritiken blir stark. Jag tror att Robert Pettersson har tagit åt sig väldigt mycket av kritiken och det är nyttigt för honom att möta reaktionerna.

Har du pratat med Robert Pettersson efter det här?

– Nej men jag har noterat att han själv gått ut och tydligt tagit avstånd från det här och det är väldigt bra. Det är viktigt.

Enligt Henrik Selin kände Svenska Institutet dock till att Robert Pettersson orsakat en nätstorm – redan innan han tog över @sweden-kontot.

– När han fick uppdraget berättade han själv att han orsakat en kritikstorm. Men vad jag förstår gick våra medarbetare inte tillbaka och kollade de exakta formuleringarna.

Men kritiken var inte tillräckligt allvarlig?

– Nej, vi valde Robert för hans erkända kunskaper inom hockeyområdet vilket vi tyckte passar bra med hockey-VM som spelas i Sverige. Vi har också väldigt tydliga regler som gäller för @sweden-kontot. Om den här typen av åsikter skulle uttryckas i dag skulle vi däremot överväga att avbryta samarbetet.

Enligt reglerna för Curators of Sweden-kampanjen får kuratorerna inte bryta mot svensk lag när de twittrar. Man får inte heller skriva tweets i kommersiellt syfte eller göra personliga påhopp.

– Som princip ska man inte heller uttala sig i politiska frågor. Men det är klart att vi får göra en rimlighetsbedömning. Hade vi haft kännedom om de exakta formuleringarna är det möjligt att vi hade frågat oss om det är värt att låta en person men den här typen av åsikter twittra för Sverige, säger Henrik Selin och fortsätter:

– Det leder till en typ av diskussion som inte är önskvärd och det är problematiskt om Svenska Institutet sammankopplas med den här typen av åsikter.

Är det bra reklam att låta en person med de här åsikterna företräda Sverige? Det låter lite problematiskt?

– Det har du rätt i. Samtidigt är syftet med kontot inte att göra reklam för Sverige utan att berätta något om våra kärnvärden. Det här projektet handlar om yttrandefrihet. Det är själva grundtanken. Därför ska vi låta våra medarbetare vara ocensurerade.

Ni fortsätter samarbetet med Robert Pettersson tills veckan är slut?

– Ja, så länge han följer de regler som vi satt upp får han fortsätta.

Kommer ni att göra något annorlunda nästa gång?

– Det kan jag säga. När det blir sådana här stormar lär vi oss något nytt hela tiden. Vi kommer nog att titta på vår urvalsprpocess och se om vi kunde gjort något annorlunda. Kanske finns det skäl att gå djupare när vi kollar våra kuratorer. Vi måste naturligtvis säkerställa att de här personerna inte har åsikter som inte är önskvärda, säger han och fortsätter:

– Samtidigt är vi inte ute efter att välja personer med en viss åsikt. Våra twittrare ska representera en bred palett.

LÄS OCKSÅ:

Dante Thomsen

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.