Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag13.04.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Digitalt

"Svenska företag borde sätta större krav på sina byråer"

Publicerad: 22 April 2013, 12:14
Uppdaterad: 6 December 2015, 13:48

Användarna välkomnar mobil marknadsföring, men företagen och byråerna hänger inte med. Det visar undersökningen MM360 som Dagens Media har tagit del av.


1000 smartphone-användare, 50 företag och 30 byråer har undersökts. IAB Sverige har, tillsammans med Swedma och GFK, under mars genomfört intervjuer om de olika parternas syn på mobil marknadsföring.

Dagens Media har fått en förhandstitt på resultatet av undersökningen.

Även om Sverige ligger långt fram i smartphone-användande så måste mer göras enligt undersökningen, som går under namnet MM360.

– Majoriteten av företag som tillfrågats i undersökningen har testat mobil marknadsföring. Det är jättebra. Utmaningen är att det i många fall inte finns en tydlig plan bakom. Man bara kör, säger Anders Börde, ordförande för IAB Mobile till Dagens Media.

Hälften av företagen anser att en mobil satsning kan öka deras konkurrenskraft. Det är enligt Anders Börde en oroväckande låg siffra eftersom han anser att mobilen kommer vara av största vikt.

Det företagen inte kan göra själva bör de däremot kunna få hjälp med av sina byråer, menar han vidare. Även om de i dag inte är bra nog.

– Svenska företag borde sätta större krav på sina byråer. Det är det enda sättet för att kompetensen bland byråerna att bli bättre.

Byråerna är även självkritiska. Hälften av byråerna som deltog i undersökningen uppgav att kompetensen i mobil marknadsföring är för dålig.

– Svenska byråer borde se på mobilen och mobilitet som en stor möjlighet till att stärka sina positioner ut mot företagen. Företagen behöver hjälp med strategi- och kompetensutveckling, inte bara produktion.

Anders Börde understryker också att bristen på kompetens blir särskilt problematisk eftersom konsumenterna är erfarna smartphone-användare.

– Svenska folket är mycket avancerade mobilanvändare och vår undersökning visar också på en stor öppenhet för att låta mobilen ta en tydlig plats även i relationen mellan konsument och företag.

Huvudsakligen vill de göra sin vardag enklare. 62 procent planerar att hålla koll på sin elförbrukning mobilt, även om bara sex procent gör det i dag.

Även potentialen för betalning via mobilen är stor. Två procent uppger att de betalar med mobilen i dag, men 47 procent säger sig vara öppna för det i framtiden.

Samtidigt underskattar företag och byråer konsumenters vilja att exempelvis scanna QR-koder. Men de överskattar deras vilja att klicka på banners i mobilen.

Undersökningens i sin helhet kommer presenteras under morgondagen av IAB, och kommer även att släppas gratis för att få största möjliga spridning, säger Anders Börde.

Sebastian Parkkila

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.