Få hela storyn
Starta din prenumeration
Digitalt
Publicerad: 2 Juli 2020, 09:18
Från vänster: Sam Rihani, Hanna Riberdahl och Ali Tajbakhsh. ”Man får alltid mer uppmärksamhet om pengar är med i spelet, och varje aktör måste själv bilda sig en uppfattning om vilka som är rätt partners och inte”, säger Omnicom-vd:n Ali Tajbakhsh om Facebook-bojkotten.
Foto: Janne Næss
Facebooks Sam Rihani tror inte på bojkott för att hitta balans mellan yttrandefrihet och trygghet på plattformen. Sociala mediers ansvar blir samtidigt en allt hetare fråga för Sveriges Annonsörers medlemmar: ”Riktlinjer för medieköp som har samhällspåverkan kommer bli vanligare”, säger vd Hanna Riberdahl.
Listan över annonsörer som bojkottar Facebook har de senaste veckorna vuxit till runt 300. Bland de protesterande bolagen finns världens tyngsta medieinvesterare – Coca-cola, Ford, Starbucks, Adidas och Unilever.
Möjlighet att säga upp under första 30 dagarna
För 5 995 kr/år (ex. moms) får du tillgång till allt vårt digitala innehåll, analyser, guider och temanummer. Prenumerationen är löpande på årsbasis. Första månaden är utan kostnad och du har under den perioden möjlighet att säga upp din nystartade prenumeration.