Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag01.04.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Digitalt

Svenska Facebook bekräftar: Ingen faktakoll av politiska annonser

Publicerad: 12 November 2019, 07:47

Facebook kommer inte att hålla koll på om svenska politiker håller sig till sanningen i sina politiska annonser.

Under nästa val kan svenska politiker köpa målgruppsstyrda annonser som innehåller lögner. Facebook kommer inte att hålla koll på sanningshalten, bekräftar vd:n Sam Rihani under en debatt på Publicistklubben.


Ämnen i artikeln:

Facebook

Facebook har, sedan det amerikanska valet för tre år sedan, satsat hårt på att förhindra spridningen av desinformation på plattformen. I oktober presenterades nya verktyg för att bland annat kontrollera politiska annonser. Politiker måste bland annat uppge ett registrerings-ID samt bevisa sin geografiska positionering för att skapa en politisk annons eller starta en Facebooksida. Det har också blivit lättare för användare att spåra amerikanska presidentkampanjers annonser.

LÄS MER: Nya annonsregler inför amerikanska valet

En sak som emellertid har väckt kritik är Facebooks beslut om att inte faktagranska innehållet i de politiska annonserna. Plattformen anser inte att man som enskilt privat bolag ska verka som en ”självutnämnd domare” för det politiker säger. 

Den svenska Facebook-vd:n Sam Rihani bekräftar nu att beslutet gäller även i Sverige. På Publicistklubbens debatt den 11 november fick han frågan om svenska politiker under nästa val kommer att få köpa målgruppsstyrda annonser med lögner. Svaret blev ”Ja”.

Frågan om politisk annonsering på Facebook har debatterats friskt under hösten, och Twitter meddelade kort efter att Facebook redogjort för sin hållning till politisk annonsering, att man helt skulle förbjuda politiska annonser.

LÄS MER: Zuckerberg, Trump och Dorsey – dilemmat med att förbjuda politiska annonser  

En politiker som reagerat starkt på Facebooks hållning till politisk reklam är den amerikanska presidentkandidaten Elizabeth Warren, som med flit publicerat felaktiga annonser på Facebook. Detta för att visa att ”när vinst ställs mot att skydda demokrati, väljer Facebook vinst”. Om detta skriver The Drum.

Janne Naess

Reporter

janne.naess@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

Facebook

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.