Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Digitalt presenteras av:

Svenska butikskedjor ligger efter

Publicerad: 25 Juni 2013, 04:00
Uppdaterad: 6 December 2015, 13:41

För tre av fyra är mobilanpassade sajter viktigt. Men butikskedjorna hänger inte med – färre än hälften har mobilanpassade sajter.


Ämnen i artikeln:

Adprofit

En färsk undersökning som digitala annonsbyrån Adprofit har gjort bland landets butikskedjor visar att de flesta är dåligt rustade för att möta svenskarnas mobila vanor – 28 av 50 saknar en mobilanpassad sajt.

– Ofta ses Sverige som ett tekniskt föregångsland men i det här sammanhanget ligger vi efter internationellt, säger Louise Eriksson, vd på Adprofit i ett pressmeddelande.

Enligt hennes bedömning är situationen likadan vad gäller business-to-business-sajter.

Annonsbyrån har även undersökt svenskarnas förhållningssätt till sajter som är anpassade till mobiler och surfplattor. I undersökningen svarade fyra av tio att de hellre väljer en konkurrerande sajt framför en som inte är mobilanpassad.

– Konsekvensen av att inte ha anpassade webbsidor blir knappast tydligare än så här. Att tappa nästan varannan konsument för att man inte har gjort läxan borde svida ordentligt i plånboken, säger Louise Eriksson.

Undersökningen som gjorts bland 1000 konsumenter över hela landet visar även att över hälften av svenskarna söker varor och tjänster på sin mobiltelefon eller surfplatta. Sex av tio säger sig vara med benägna att återvända till en mobilanpassad sida.

Helen Preutz


Ämnen i artikeln:

Adprofit

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev