Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Just nu kan du uppleva tekniska problem på dagensmedia.se. Vi jobbar för fullt med att åtgärda dessa!

Digitalt presenteras av:

Svenska bolag skeptiska till sociala medier

Publicerad: 2 December 2010, 11:51
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:29

Svenska företag är mer negativt inställda till sociala medier än utländska företag. Det visar en undersökning från Meltwater Buzz.


Ämnen i artikeln:

Meltwatersociala medierFacebook

Bolaget har frågat 450 företag i USA, Tyskland, Storbritannien, Singapore, Australien, Norge och Sverige om synen på sociala medier i marknadsföringen.

De svenska företagen i undersökningen, som till största delen utgörs av b2b-företag, visar sig vara de mest negativa till sociala medier. Bara 14 procent var entusiastiska medan 62 procent ogillar eller säger sig vara ovilliga att använda sociala medier i sin marknadsföring.

Enligt undersökningen har Sverige även få företag som ligger i framkant inom sociala medier.

Niklas de Besche, ansvarig för Meltwater Buzz, är förvånad över resultatet.

– Speciellt eftersom svenskar i allmänhet är aktiva internetanvändare, säger han i ett pressmeddelande.

Amerikanska företag är mest positivt inställda till sociala medier i marknadsföringen, där säger sig 69 procent vara proaktiva eller entusiastiska. Även i Storbritannien och Tyskland gillar företagen sociala medier.

Facebook är den mest använda kanalen, följt av Twitter, Linkedin och Youtube.

Nästan hälften av de tillfrågade företagen säger dock att de saknar en strategi för sitt arbete i sociala medier och att de inte vet hur de ska mäta nyttan.

Kristin Djerf

kristin.djerf@dagensmedia.se


Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev