Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

måndag17.05.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Digitalt

Svensk brist på digital kunskap

Publicerad: 16 november 2011, 15:30
Uppdaterad: 6 december 2015, 14:50

Många svenska företag håller inte måttet digitalt. Över en tredjedel uppger att de saknar tillräcklig digital kunskap för framtiden, enligt en färsk undersökning från Connecta.


Connecta har tittat närmare på den digitala mognaden hos 201 större svenska företag i en färsk undersökning, som presenterades under bolagets workshop på Sime.

Det visade sig att en tredjedel upplever att den digitala organisationen driver utvecklingen av bolagets affär. Samtidigt uppgav hälften av företagen i undersökningen att de saknade tydliga och mätbara mål. Nära 40 procent sade sig sakna tillräcklig digital kompetens för framtiden.

– Världen förändras skrämmande snabbt. Svenska företag ligger långt fram, men det finns även några utrotningshotade exemplar. En tredjedel av företagen i undersökningen sköter sig bra, men resten måste bli bättre, sa management konsulten och entreprenören Tomas Lund, på Sime.

Slutsatsen är att företagens digitala mognad skiljer sig märkbart och kan delas in i fyra olika grupper - ledare, aspiranter, följare och eftersläntrare.

– De som ligger långt fram har organiserat sig för förändring, det är det viktigaste. Dessutom har de aktivt sökt rätt kompetens och involverat användare och kunder i R&U-arbetet, sa Tomas Lund.

Vad är ditt bästa råd till svenska företag?

– Centralisera beslutsfattandet kring den digitala verksamheten. Det funkar inte att en del av organisationen skriker om förändring, det måste finnas ett centralt mandat.

Kristin Djerf

kristin.djerf@dagensmedia.se

Synnöve Almer

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.