Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Digitalt presenteras av:

Svensk blockchain-startup satsar globalt

Inför sin stundande globala lansering tar svenska blockchainstartupen Superblocks in Tove Andersson, tidigare art director på Nord DDB, som ny marknadsdirektör. Ansluter gör också Kim Kjellbom, grundare av K4 Krypto och Fredrik Fischbein. "Vi ser enorma möjligheter med teknologin och tror att den kan bringa samma transformation till samhället som internet gjorde", säger Tove Andersson.

Amanda Törner

Reporter

amanda.torner@dagensmedia.se


Publicerad: 24 Augusti 2018, 10:00
Uppdaterad: 24 Augusti 2018, 12:54

Ämnen i artikeln:

blockchainNord DDB

Från vänster: Fredrik Fischbein, Kim Kjellbom och Tove Andersson.

Svenska blockchainstartupen Superblocks grundades så sent som i våras och erbjuder utvecklingsmiljöer för de programmerare som vill bygga appar baserade på den decentraliserade blockchainteknologin, så kallade DAppar.

Bolaget har stora ambitioner och satsar på att bli den globalt ledande plattformen på området. Inför sin stundande globala produktlansering har man rekryterat ur den svenska blockchainsfären, med syfte att bygga ett starkt varumärke.

Ny marknadsdirektör blir Tove Andersson, tidigare art director på reklambyrån Nord DDB och grundare av communityt Kryptogäris, medan Kim Kjellbom, grundare av K4 Krypto, blir kommunikationsansvarig. Dessutom ansluter Fredrik Fischbein direkt från gymnasiet, och ska vårda Superblocks community.

– Det vi vill är att möjliggöra för en decentraliserad framtid, säger Tove Andersson till Dagens Media, och berättar att det inte var ett svårt val att lämna Nord DDB för Superblocks.

LÄS MER: "Blockchain möjliggör innovation"

– Jag är så passionerad för blockchain så att få möjlighet att gå in i ett internationellt bolag som är baserat här i Sverige känns otroligt roligt. Även att få möjlighet att hålla i ett och samma varumärke, i reklambranschen kommer man ju oftast in stötvis under ett litet tag. Det är också härligt att företagets vision går ihop med min personliga, nämligen att det genom blockchain finns möjlighet att bygga en mer demokratisk framtid, fortsätter hon.

Hur unika är Superblocks?

– I och med att blockchainteknologin i sig är så pass ny är egentligen alla som jobbar med blockchain tidigt ute, och det finns inget annat företag i världen med samma heltäckande erbjudande som Superblocks. På så sätt är vi unika. Det var också därför jag kände mig så lockad att vara med på den här resan – Superblocks har en enorm potential.

Hur ser intresset på svenskt håll ut för blockchain just nu?

– Jag tror intresset nådde sin peak tillsammans med de ökade investeringarna i kryptovalutor under förra hösten. Den hypen som fanns kring kryptovalutor då ledde till att allt fler läste på om den underliggande tekniken, det vill säga blockchain. Just nu är intresset lite svalare. Men vi ser enorma möjligheter med teknologin och tror att den kan bringa samma transformation till samhället som internet gjorde.  

Kommer ni inte ställas inför en hel del utmaningar då blockchain fortfarande för många är svårt att förstå sig på?

– Jo, det finns en utmaning i att hela blockchainsfären är komplex och ”techig”, det finns en tröskel på det viset. Däremot är det ju på samma sätt få som förstår sig på grundbultarna i internet. Vår målgrupp kommer dessutom vara programmerare och de som vill bygga appar på blockchain och de har ofta redan en förståelse för teknologin.

Du blir marknadsdirektör – vad har ni för planer kring marknadsföringen av Superblocks?

– Det är ännu lite tidigt att säga. Nu ska vi sätta oss ner och börja med varumärkesarbetet, göra en omvärldsanalys och stätta en strategi. Men eftersom vi jobbar i en så innovativ sfär kommer vi försöka skapa innovativ marknadsföring och kommunikation.

Hur lång tid tror du det kommer ta innan gemene man känner till blockchain?

– Det är en stor fråga och beror även på vad man menar med "gemene man". Det finns de som använder blockchaintekniken utan att veta om det. Ett exempel är de människor som jobbar utomlands och skickar pengar till sitt hemland. Banker tar ofta ut höga avgifter för detta, medan det finns olika företag som tillhandahåller en tjänst där pengarna istället växlas via kryptovaluta. De här användarna känner inte till teknologin utan är bara glada för verktygen. Men på bred front gissar jag att det kommer dröja 5-10 år innan blockchainteknik är välkänt.

Ämnen i artikeln:

blockchainNord DDB

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.