Digitalt
SvD tillsätter övergripande affärsutvecklingschef
Publicerad: 20 augusti 2010, 12:50
Uppdaterad: 6 december 2015, 15:42
Ebba Annell blir affärsutvecklingschef för hela SvD med uppdrag att utveckla främst den digitala affären.
HW
Henrik Widell
Ebba Annell återvänder till SvD efter mammaledighet och får en diger uppgift att bita i. Som övergripande affärsutvecklingschef för SvD ska hon hitta vägar fram till nya intäkter för tidningen. Fokus ligger på den digitala biten.
- Vi har ett starkt varumärke och en stor trovärdighet hos våra läsare och jag ser att det finns potential att omvandla dessa värden till nya affärer. Ett bra exempel är SvD accent, en butik på nätet där vi säljer livsstilsprodukter och upplevelser inom områden som attraherar SvD:s målgrupp, säger Ebba Annell. Hon menar att många medier först tittar på hur de ska kunna hitta nya pengar och betalningslösningar inom framför allt den digitala affären, medan SvD väljer att börja i andra änden. - Vi ser på affären utifrån ett varumärkes- och kundperspektiv. Vi har exempelvis inlett ett CRM-projekt, där vi utgår från kundernas behov, vad de är intresserade av och så vidare. Allt för att förstå vilka erbjudanden och produkter, utöver tidning och webb förstås, som våra kunder är intresserade av och villiga att betala för. SvD:s affärsutveckling börjar med kunden och läsarna. Först då kan vi forma våra nya produkter. - Tjänsten är ny och går på tvärs genom företagets alla avdelningar-redaktion, marknad, annons, upplaga och produktion. Det är en nödvändig kraftsamling för en morgontidning som måste stå på fler ben än två.