Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag26.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Digitalt

SvD tar hjälp av KTH och JMK

Publicerad: 7 September 2015, 08:09
Uppdaterad: 20 Januari 2016, 09:14

Ny teknik från KTH paras med berättande från JMK – och tar plats i SvD:s Storylab.


Nu i höst startar ett unikt samarbete mellan journalistutbildningen vid Stockholms universitet (JMK), civilingenjörsutbildningen i medieteknik vid KTH och Svenska Dagbladet kring en kurs om framtidens medier.

Projektet kallas Storylab/Future of Media och projektledare och initiativtagare är Matilda E Hanson, tidigare nyhetschef på SvD. För Dagens Media berättar hon att hon såg stora möjligheter till samarbete med KTH och den tidigare arbetsplatsen när hon kom till JMK.

– På SvD är man nyfikna och öppna för ny innovation, på KTH finns massa skickliga medieteknikstudenter som vill arbeta med riktiga berättarprojekt. JMK-studenternas examensprojekt har tidigare ofta bestått av till exempel en text anpassat till ett enda medium. Där upplevde jag att det fanns mycket att göra, för att förbereda studenterna ännu bättre för arbetslivet och det nya medielandskapet.

Matilda E Hanson tog kontakt med den tidigare SvD-kollegan Anna Careborg, Premiumchef och ansvarig för SvD:s satsning på digital storytelling och Malin Picha Edwardsson, ansvarig för Future of Media-kursen på KTH, som båda nappade på förslaget.

– Det hela har skett väldigt snabbt, eftersom vi tidigt insåg värdet av att samarbeta i team och att lära studenterna det, säger Matilda E Hanson.

Frågeställningar studenterna ska arbeta med är bland annat var gränserna går för hur man berättar en historia i ljud, bild, text eller på annat sätt, samt hur ny teknik kan användas för att förmedla såväl korta videoklipp som längre reportage. Studenterna får tillgång till en lång rad namnkunniga föreläsare inom områden som berättande i sociala medier, datajournalistik och mobil storytelling.

Hur kommer det att gå till rent praktiskt?

– Vi kommer att synka KTH:s medieteknikutbildning och en pilotgrupp på JMK. De kommer att delges samma förkunskap, ha gemensamma nyckelföreläsare som exempelvis Robb Montgemery från Mobile Film School. Sen kommer studenterna att delta i en gemensam workshop under en vecka där de kommer jobba med olika storytellingmoment. Studenterna kommer senare att få möjlighet att pitcha sina arbeten för SvD.

Vilka är era förväntningar på samarbetet?

– Vi har stora förväntningar. Ambitionen är att delar av journalist- och medieteknikstudenternas arbeten och tekniska innovationer kan publiceras och visas upp. Vi tror att JMK och KTH har mycket att lära av varandra och hoppas att det ska resultera i ny, spännande digital storytelling.

Den 17 december kommer studenternas arbeten att redovisas på KTH och i januari 2016 på JMK.

Amanda Törner

Reporter

amanda.torner@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.