Digitalt presenteras av:

SvD tar betalt av annonsörer efter fem sekunder

UPPDATERAD. SvD lanserar nytt annonsformat i mobilen – tar betalt först efter fem sekunder.

Svenska Dagbladet har tidigare testat en tidsrelaterad betalmodell för annonsering på desktopsajten. Nu lanserar tidningen ett nytt sätt att ta betalt för rörligt innehåll i mobilen. Det innebär att SvD tar betalt av annonsören först när fem sekunder av innehållet visats.

– Vi vill hela tiden leverera kvalitet i det vi säljer. Att kunna leverera bevis på att läsarna har sett något i fem sekunder är såklart positivt för reklameffekten. Sedan är det roligt att testa nya grejer, säger Peter Oskarsson, affärsområdeschef på SvD Annons, till Dagens Media.

Först ut att testa "femsekunderserbjudandet" är företaget Media, som står bakom munsköljprodukten SB12, tillsammans med mediebyrån IUM.

– Vår köpta annonsering blir mer relevant när vi fångar de konsumenter som visat ett intresse för våra produkter. SvD erbjuder ett spännande annonsformat, där vi bara betalar för de som faktiskt har sett vårt material, säger Marie Modig, marknadschef på Meda/SB12, i ett pressmeddelande.

Publicerad 2015-09-28 11.39Uppdaterad 2015-12-06 11.50

Ämnen i artikeln:

Dela artikeln: